لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

نامزدی ۷۰ درصد وکلا، ولسی جرگه را با کمبود نصاب مواجه ساخته است


هیئت اداری ولسی جرگه تأیید می‌کند که حدود ۷۰ درصد اعضای این جرگه برای انتخابات آینده ولسی جرگه نامزد شده‌اند.

عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه روز پنجشنبه «۳۱ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که کاندید شدن اعضای این جرگه سبب غیابت آنان در نشست‌ها شده و آنان نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

آقای عرفان کاندید شدن در انتخابات ولسی جرگه را حق آنان می‌داند، اما می‌گوید این وکلا درنشست‌ها حضور ندارند و کارهای ولسی جرگه به شدت متأثر شده است.

عرفان‌الله عرفان
عرفان‌الله عرفان

آقای عرفان افزود:

"در حدود ۷۰ درصد اعضای برای اذعان کرده که کاندید هستند، متباقی وکلا ممکن روی برخی مسایلی که مربوط خود شان بوده، خود را کاندید نکرده اند. در این اواخر ما مانند همیشه با کمبود نصاب و غیابت وکلا مواجه هستیم و دلیل آن مصروفیت در انتخابات و مسایل وابسته به آن است."

قرار است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان سال جاری در افغانستان برگزار گردد.

اما روند ثبت‌نام کاندیدان به تاریخ ۵ جوزا آغاز شد و تا ۲۲ این ماه ادامه یافت.

این امر سبب شد تا بیشتری نماینده‌های مردم که کاندید هستند نشست‌های ولسی جرگه را ترک گویند و به ولایات مربوط خود برای کاندید شدن بروند.

در این حال شماری از اعضای پیشین ولسی جرگه وکارشناسان حقوقی می‌گویند که نماینده‌های مردم در این جرگه باید در نشست‌ها حضور یابند تا نصاب تکمیل و تصمیم‌گیری صورت گیرد.

کبیر رنجبر یکی از آنان نیز نظر مشابه دارد و می‌گوید که وکلا از لحاظ اخلاقی و قانونی باید در نشست‌های ولسی جرگه حاضر باشند.

کبیر رنجبر
کبیر رنجبر

آقای رنجبر افزود:

"پول می‌گیرند و مردم بالای آنان اعتمادی که کرده اند پس باید حضور داشته باشند، کار کنند، قوانین را تصویب نمایند و در حل معضلات بزرگ کشور سهم بگیرند. این‌ها به جای این کارها مصروف کمپاین‌های انتخاباتی می‌شوند و از وقت رسمی به سود شخصی‌شان استفاده می‌کنند و این خود یک عمل جرمی است."

غیابت وکلا در نشست‌های ولسی جرگه و تکمیل نبودن نصاب همواره از چالش‌های فرا راه این جرگه بوده که به‌گفته هیئت اداری این جرگه سبب تأخیر در تصویب قوانین و دیگر تصمیم‌گیری‌ها شده است.

هرچند هیئت اداری ولسی جرگه بارها از وکلا خواسته که به نشست‌های این جرگه حاضر شوند، اما مردم شکایت می‌کنند که نماینده‌های آنان بیشتر به دنبال منافع شخصی‌شان بوده اند.

در عین حال یکی از نگرانی‌ها این نیز است که با آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی مشکل نصاب در ولسی جرگه جدی‌تر خواهد شد و کارهای این جرگه به تعویق خواهد افتاد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG