لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

مقامات پاکستانی: گفتگوهای صلح افغانستان به‌زودی در یک مکان نامعلوم آغاز خواهد شد


یک مقام وزارت خارجه پاکستان می‌گوید، انتظار می‌رود گفتگوهای صلح افغانستان به زودی در یک مکان نا معلوم آغاز گردد.

هم‌زمان با سفر هیئت مقام‌های بلند پایه افغانستان به ازبکستان پس دیدار و گفتگو با مقام‌های پاکستان در اسلام‌آباد، اکنون مقام‌های وزارت خارجه پاکستان به آغاز گفتگوهای صلح افغانستان در آینده نزدیک سخن می‌زنند.

این مقام که نخواسته از وی نام برده شود در گفتگو با روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان از آغاز گفتگوهای صلح حکومت با طالبان به زودی‌ها سخن زده است.

در این میان هرچند شورای عالی صلح افغانستان به نتایج سفر هئیت افغانستان به پاکستان امیدوار است، اما می‌گوید انتظار دارند این بار پاکستان پروسه صلح افغانستان را اگر همکاری نمی‌کند این روند را به چالش نیز نکشد.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

او افزود:

"ما امیدوار هستیم که چنین سفرهای بتواند پاکستان را آماده این سازد تا اگر در این روند کمک نمی‌کند، زیان خود را نیز به این پروسه وارد نسازد. یکی از اجندا های مورد بحث محوری مقام‌های ارشد افغانستان در بیرون از افغانستان موضوع صلح افغانستان است، توقوع ما از پاکستان این است آنچه که در رابطه به صلح وعده کرده‌اند گام‌های عملی بردارند تا مردم افغانستان بدانند که این گام برداشته شده به صداقت بوده‌است."

روزنامه اکسپرس تربیون از زبان این مقام وزارت خارجه پاکستان همچنان نگاشته است که نماینده‌گان کشورهای مختلف در آغاز گفتگوهای صلح با طالبان نیز اشتراک خواهند داشت.

این مقام پاکستانی در حالی از آغاز گفتگوهای صلح افغانستان با طالبان سخن زده که سه روز پیش یک هیئت افغان به رهبری محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به اسلام‌آباد سفر کرده‌است.

با این همه، سخنگویان حکومت در باره نتایج این سفر برای ما جزئیات ندادند، اما محمد حنیف اتمر در مصاحبه اختصاصی اخیری‌که با رادیو آزادی داشت در مورد نتایج این سفر چنین گفت:

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:24 0:00
لینک مستقیم

پیش از این نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفته‌است که هدف سفر این هیئت به پاکستان روی چگونگی صلح و بهبود روابط با اسلام‌آباد است.

نجیب دانش
نجیب دانش

وزیر امور داخله و رئیس عمومی امنیت ملی که این هیئت را همراهی می‌کنند اکنون پس از پاکستان به ازبکستان سفر کرده اند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که یکشنبه هفته روان ازبکستان از طالبان و حکومت افغانستان دعوت کرده تا در داخل قلمرو آن کشور، گفتگوهای مستقیم را با هم آغاز کنند.

در اعلامیۀ وزارت خارجه ازبکستان گفته شده که این کشور آماده همکاری و میزبانی برای آغاز این روند است.

حال هرچند رئیس شورای عالی صلح نیز از تماس‌ها با بزرگان طالبان سخن زده و گفته که موج بزرگ از طرفداران صلح در میان طالبان به وجود آمده‌است.

موج بزرگ از طرفداران صلح در میان طالبان به وجود آمده‌است.

اما طالبان با پخش اعلامیه‌ای این ادعای شورای عالی صلح را رد می‌کنند.

با این حال، اما امیدواری‌ها به انجام گفتگوهای صلح پس از برقراری آتش‌بس سه روزه حکومت با طالبان اکنون بیشتر شده‌است و کاروان صلح‌خواهان هلمند که اکنون در کابل به سر می‌برند از رئیس جمهور خواسته‌اند تا یک سال آتش‌بس اعلام کند و از طالبان مسلح نیز می‌خواهند که مانند حکومت تا سه روز آینده به خواست‌های شان جواب مثبت دهند.

اعضای این کاروان می‌گویند، برای طالبان سه روز را مهلت تعیین کرده‌اند تا با دادن پاسخ مثبت به خواست‌های مردم، استقلالیت خود را ثابت سازند.

حال شماری از آگاهان روابط بین‌الملل می‌گویند، کشته شدن ملا فضل‌الله رهبر طالبان پاکستانی در خاک افغانستان به زیر فشار قرار دادن پاکستان از سوی جامعه جهانی نیز کمک کرده‌است و ممکن اکنون این کشور دریافته باشد که دیگر توان رویارویی با ایالات متحده امریکا را ندارد.

ودیر صافی
ودیر صافی

ودیر صافی یکی از این آگاهان می‌گوید:

"با فشار جهان، جامعه اروپا و سازمان ملل همه این‌ها کمک کرده‌اند تا پاکستان دیگر باورمند گردد که نمی‌تواند با استفاده از این اعمال خود در افغانستان به اهداف خود برسد، از این رو ان‌شاءالله امیدواری‌ها به رسیدن به صلح در کشور ما بیشتر شده، طالبان نیز به تنگ آمده‌اند از جنگ و می‌خواهند یک راه صلح برای افغانستان باز گردد."

با این حال به تازه‌گی عربستان سعودی نیز اعلام کرده‌است که جهان اسلام آماده‌است تا در این زمینه افغانستان را یاری رساند و حکومت و طالبان فصل تازه آشتی را باز کنند.

آقای صافی می‌گوید سخنان تازه مقام‌های وزارت خارجه پاکستان نشان دهنده آن است که کنترول طالبان به‌گونه کامل در دست این کشور است و ضرور است تا در کنار جامعه جهانی، جهان اسلام نیز بر این کشور فشار وارد سازد تا دگر از سیاست‌ها و لجاجت‌اش در برابر افغانستان دست بردارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG