لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

اعضای حرکت صلح خواهانه مردمی می‌گویند طالبان خواسته‌های آنان را رد کرده‌اند


برخی از اعضای حرکت صلح خواهانه مردمی می‌گویند طالبان با فرستادن یک پیام ویژه آتش بس و خواسته‌های آنان و مردم در بارۀ صلح را رد کرده‌اند.

برخی از اعضای حرکت صلح خواهانه مردمی می‌گویند با تکمیل شدن ضرب العجل سه روزه آن‌ها، طالبان مسلح خواسته‌های آنان و مردم در باره آتش بس و صلح را رد کرده‌اند.

بسم الله وطندوست سخنگوی این حرکت روز شنبه به رادیو آزادی گفت پس از پذیرفته شدن خواست مردم از سوی حکومت، آنان امیدوار بودند که طالبان مسلح در موقف شان نرمش نشان دهند.

اما وی می‌گوید طالبان با فرستادن یک پیام خصوصی به آن‌ها، بار دیگر به موضع قبلی شان که همانا خروج نیرو های خارجی از افغانستان است، تاکید کرده‌اند.

بسم الله وطن دوست
بسم الله وطن دوست

"ملت سه روز به طالبان فرصت داده بود تا آن‌ها به آتش بس حکومت پاسخ دهند و فیصله آتش بس همچون حکومت را کنند اما متأسفانه ما امروز یک پیام خصوصی و منفی آن‌ها را دریافت کردیم که در مجموع گفته‌های آنان کهنه است و بی اعتنایی به مردم و امید ملت را کم‌رنگ کردند."

آقای وطندوست گفت، هرچند از این موقف طالبان متاثر شده اند اما حرکت مردمی صلح خواهانه ادامه خواهد یافت.

وی می گوید جنگ هر دو طرف استخباراتی شده از همنیرو آنان روز یکشنبه در برابر سفارت های پاکستان، ایران، امریکا، روسیه و دفتر سازمان ملل متحد در کابل خیمه‌های تحصن خواهند بر افراشت تا از مداخله در امور افغانستان دست بردارند.

آنان روز یکشنبه در برابر سفارت های پاکستان، ایران، امریکا، روسیه و دفتر سازمان ملل متحد در کابل خیمه‌های تحصن خواهند بر افراشت تا از مداخله در امور افغانستان دست بردارند.

پیش از این، اعضای این حرکت برخی خواسته های صلح جویانه را به رئیس جمهور غنی مطرح کرده بودند که به گفته آن‌ها از سوی اقای غنی پذیرفته شده‌است.

طالبان مسلح در برابر خواسته ها و پوره شدن ضرب العجل حرکت مردمی تا حال چیزی نه‌گفته اند.

اعضای حرکت مردمی صلح خواهانه هفته پیش با پیام صلح بگونه پیاده از هلمند به کابل رسیدند و حالا شمار شان در پایتخت در حال افزایش است.

کاروان صلح طلبان از هلمند به کابل رسید
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:43 0:00

در کنار این یک گروه از مهاجرین افغان با پیام‌های صلح امیز از پشاور به سوی کابل حرکت کرده که حالا در لغمان رسیده اند.

همچنان برخی نشست های صلح جویانه مردمی در ولایت های پکتیکا، هلمند، کندهار و برخی ولایات دیگر نیز تلاش‌های صلح را شدت بخشیده است.

برخی از کارشناسان سیاسی از جمله شهزاده مسعود حرکت‌های اخیر صلح جویانه را بی‌پیشینه خوانده و می گوید این حرکت های باید ملی و گسترده‌تر شود.

وی می گوید هر طرف درگیر جنگ اگر به خواست های مکرر جرگه‌ها و مردم پاسخ مثبت ندهد با زوال روبه‌رو خواهد شد.

شهزاده مسعود
شهزاده مسعود

او افزود:

"اکنون نیاز است دولت و مخالفین دولت به مردم موقع بدهند و هر دو طرف باید از اراده ملت حمایت کنند اگر کسی به جنگ تاکید می‌کند و آن‌را راه حل می‌داند حتماً در میان ملت در انزوا می‌اید و به آنان لازم است زمینه مذاکرات بین الافغانی را فراهم کنند و طالبان هم در کنار تمدید آتش بس باید خواسته های مشروع شان‌را با ملت شریک کنند."

با این همه شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید برای آغاز مذاکرات رسمی صلح با طالبان مسلح برخی نشانه‌ها دیده شده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG