لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

انتقاد "فیفا" بر اتخاذ تصمیم کمیسیون انتخابات در رابطه به انتخابات به شکل حوزه‌ای!


بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا اتخاذ تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه به انتخابات به شکل حوزه‌ای در ولایت غزنی را یک تصمیم ناوقت خوانده و از آن انتقاد می‌کند.

پس از تصمیم کمیسیون در رابطه به حل مشکل روند انتخابات و پاسخگوی به خواست معترضان در ولایت غزنی اکنون برخی نهاد‌های انتخاباتی می‌گویند این تصمیم ناوقت اتخاذ شده‌است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" روز سه شنبه به رادیو آزادی از این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرده و تاکید کرد که کمیسیون بااین اقدام بعد از وقت از لحاظ تخنیکی و عملیاتی در غزنی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"متأسفانه در قسمت غزنی گرچه پاسخ مثبت بود برای معترضان و راهی بود برای شکستاندن بن بست ولی در عین حال باید بگویم که کمیسیون متاسفانه یک تصمیم بسیار ناوقت را در مسئله غزنی گرفته است‌ ای کاش این تصمیم را در اوایل می‌گرفت و من فکر می‌کنم که کمیسیون عمداً خود را با چالش‌ها و بحران‌ها مواجه می‌سازد."

وی می‌گوید در حالی که قرار است تا دو روز دیگر کمیسیون لست ابتدایی کاندیدان انتخاباتی را اعلام بکند که در این صورت تمام کارشیوه هایکه برای غزنی ترتیب میشود مجزا از دیگر ولایات خواهد بود.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز گذشته اعلام کرد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در غزنی به شکل حوزه‌ای برگزار می‌گردد.

مسئولان این کمیسیون گفته اند که بر اساس آخرین تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، انتظار می‌رود این ولایت به سه حوزه انتخاباتی تقسیم گردد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ گردید که به اساس گزارش‌ها شماری از باشنده‌گان ولایت غزنی به‌خاطر راه یافتن نماینده‌گان این ولایت در انتخابات قبلی از یک قوم مشخص در ولسی جرگه در برابر نماینده‌گی کمیسیون اعتراض کردند.

شماری از باشنده‌گان ولایت غزنی به‌خاطر راه یافتن نماینده‌گان این ولایت در انتخابات قبلی از یک قوم مشخص در ولسی جرگه در برابر نماینده‌گی کمیسیون اعتراض کردند.

معترضان دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در غزنی را بستند و خواستار حوزه بندی و کوچک شدن حوزه انتخاباتی در این ولایت شده بودند.

حالا کمیسیون مستقل انتخابات پس از اعلام تصمیم اخیرش در رابطه به غزنی می‌گوید قرار است تا دو روز دیگر تقویم استثنای را برای ثبت نام رای دهنده‌گان و کاندیدان در غزنی اعلام کند.

حفیظ الله هاشمی یکی از کمیشنران این کمیسیون هر چند می‌گوید که کارها در برابر کمیسیون بیشتر خواهد بود اما اطمینان می‌دهد که تلاش خواهند کرد تا پروسه را همسان با دیگر ولایات در غزنی تکمیل نمایند.

حفیظ الله هاشمی
حفیظ الله هاشمی

​او افزود:

"غزنی نسبت به ۳۳ ولایت دیگر از همه مسایل انتخاباتی عقب مانده است تلاش کمیسیون مستقل انتخابات همین است که شبانه روزی کار بکند تا این ولایت را با ۳۳ ولایت دیگر همسان بسازد بالای کمیسیون کار زیاد خواهد شد ولی نا ممکن نیست که این را با ولایت‌های دیگر همسان بسازیم و انتخابات در ۲۸ میزان برگزار شود."

آقای هاشمی از ادارات ذیربط حکومتی می‌خواهد تا در زمینه تطبیق پروسه انتخابات در غزنی این کمیسیون را همکاری کنند.

درین حال اداره محلی غزنی اطمینان می‌دهد که در تطبیق برنامه‌های کمیسیون مستقل انتخابات در ولسوالی‌های این ولایت با این کمیسیون همکاری می‌کنند.

عارف نوری سخنگوی والی غزنی در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان به‌خاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها درین ولایت در کنار رفع دیگر مشکلات در زمینه تامین امنیت مراکز و کارمندان کمیسیون نیز تلاش‌های زیاد را به‌خرچ می‌دهند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG