لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

ویسا: انتخابات چقدر امکان پذیر است؟


روزنامه‌های چاپ امروز کابل باز هم مقاله و سرمقاله های شانرا در مورد انتخابات نوشته‌اند.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در سرمقاله‌اش نوشته‌است که انتخابات چقدر امکان پذیر است؟

سرمقاله نویس نوشته است که کمیسیون مستقل انتخابات با وجود مخالفت‌های زیاد به کارش دوام می‌دهد، اما به گفته وی آیا در شرایط کنونی که بیشتر از ۵۰ درصد خاک کشور در اختیار حکومت نیست امکان برگزاری انتخابات وجود دارد که مشروعیت داشته باشد و به یک بحران دیگر مبدل نشود.

رونامه می‌نویسد که جواب اینست که هیچگاه نه.

در ادامه سرمقاله آمده‌است که چنین معلوم می‌شود که به راستی هم حکومت و خارجی‌ها می‌خواهند که یا نتیجه انتخابات به خواست آن‌ها باشد و یا چنین بحران بوجود آید که حکومت بخاطر ادامه قدرت خود نسخه دیگری را عملی سازد.

هیواد

روزنامه هیواد در این مورد مطلب را منتشر کرده که چه کسانی به ولسی جرگه آینده راه پیدا کرده می‌توانند.

نویسنده مطلب می‌نویسد کسانی باید به ولسی جرگه آینده راه پیدا کنند که تابع نظر دیگران نباشد، از مشکلات مردم آگاه بوده و بر رفع آن تلاش کند، تحصیل داشته باشد و به منافع ملی کشور متعهد باشد.

در مطلب از مردم خواسته شده‌است که در انتخاب شان دقیق باشند.

مسیر

روزنامه غیر دولتی مسیر به نقل از اعضای ولسی جرگه در مطلب خود نوشته‌است که معاون دوم رئیس جمهور در امور انتخابات مداخله می‌کند.

در مطلب آمده‌است که سرور دانش از طریق یک مکتوب با کوچک ساختن حوزه‌های انتخاباتی در غزنی مخالفت نشان داده‌است که وکلا همین مسئله را مداخله در انتخابات می‌دانند.

در مطلب آمده‌است که وکلا گفته‌اند که سروردانش از یک ولسوالی نه بلکه معاون رئیس جمهور است و باید در فیصله هایش هم چنین باشد.

آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی عکس‌العمل بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه را در ارتباط به بررسی اسناد کاندیدان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات گرفته‌است که گفته‌است در جریان بررسی اسناد کاندیدان باید تمام ناظرین در جریان گذاشته می‌شدند.

اما به گفته این بنیاد کمیسیون این مسئله را مورد توجه قرار نداده و این تخطی آشکار از قانون می‌باشد.

XS
SM
MD
LG