لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

روزنامه‌های کابل بیشتر در مورد گفته‌های روز گذشته آقای غنی تبصره نموده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد گفته‌های روز گذشته رئیس جمهور در پیوند به صلح تبصره نموده و در زمینه نظریات مختلف را منتشر کرده‌اند.

  • هیرت آف اشیا ​

روزنامه انگلیسی هیرت آف اشیا به نقل از رئیس جمهور اشرف غنی نوشته که افغانستان اکنون در مرحلۀ قرار دارد که وی می‌تواند ختم بحران ۴۰ ساله را مشاهده کند.

روزنامه نوشته که رئیس جمهور غنی روز گذشته حین سخنرانی در نشست برزگان قوم در ننگرهار گفت، اکنون که تلاش‌ها برای ختم جنگ جریان دارد، اما آنان به نقطه قرار گرفته اند که در آن پایان جنگ چهار دهه به نظر می‌رسد.

روزنامه در ادامه نوشته که رئیس جمهور محمد اشرف غنی به خاطر این پیشرفت از عالمان دین تشکر کرده چون به‌گفته وی تلاش آنان این همه را ممکن ساخته است.

روزنامه همچنان نوشته که رئیس جمهور اراده حکومت در راستای تلاش برای صلح را تکرار کرد و گفت، هر جاییکه طالبان می‌خواهند وی و عبدالله عبدالله آماده‌اند که بروند و با این گرو گقتگو کنند.

روزنامه ویسا در مورد نوشته که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در سخنرانی روز گذشته‌اش در ننگرهار گفت که تمامی موانع سر راه صلح از بین برده شده و آنان به کسی اجازه نخواهند داد تا در برابر صلح مشکل ایجاد کنند.

روزنامه نوشته که رئیس جمهور در حالی که یک روز قبل آتش‌بس یک‌جانبه با طالبان را به پایان رسانید این را یادآورد شد که در تمدید آتش‌بس با طالبان و به‌شمول خرقه شریف هر جای که طالبان بخواهند آماده گفتگو است.

اما روزنامه در ادامه نوشته که این اظهارات رئیس جمهور در حالی صورت می‌گیرد که طالبان مسلح پس از سه روز آتش‌بس در روز های عید، حملات‌شان علیه نیروهای امنیتی را دوباره آغاز کرده و تا اکنون به پیشنهاد صلح از سوی حکومت هم پاسخ مثبت نداده‌اند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در صفحه نخست‌اش با خط درشت نوشته که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در ننگرهار عزم جدی حکومت برای صلح، ثبات، عدالت و امنیت را روشن ساخت.

روزنامه نوشته که رئیس جمهور از جوانان خواست تا در برابر زورمندان و غاصبین صدا بلند کرده و شواهد اسناد و عریضۀشان را جمع‌آوری کنند تا علیه‌شان اقدام شود.

  • مسیر

اما روزنامه مسیر اظهارات رئیس جمهور غنی تحت این عنوان، طالبان هر جای که بخواهند با آنان گفتگو می‌کنم را منتشر کرده‌است.

این روزنامه نوشته که رئیس جمهور غنی در یاداشت‌اش گفته که نصف نفوس افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند که تا کنون یک روز هم شاهد صلح نبوده‌اند.

به نقل از روزنامه در یاداشت رئیس جمهور محمد اشرف غنی آتش‌بس روز های عید در ۴۰ سال تاریخ افغانستان بی‌مانند خوانده شده که بیشتر باورها و فرضیه‌های برخی از کارشناسان را در پیوند به صلح این کشور نادرست ثابت کرد.

روزنامه مسیر نوشته که رئیس جمهور غنی از طالبان خواسته است تا طرح وی که در ماه فبروری سال جاری پیشنهاد کرده را بپذیرند و با تمدید آتش‌بس از روی نیت نیک به مذاکرات رسمی اشتراک کنند.

XS
SM
MD
LG