لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۰

عبدالله عبدالله: حمله بالای اقلیت مذهبی یک جنایت بزرگ است


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان حمله روز گذشته در ننگرهار که در آن شماری زیاد از سیکهـ‌ها و هندوهای افغان کشته شدند را یک جنایت بزرگ خوانده است.

آقای عبدالله روز دوشنبه «۱۱ سرطان ۱۳۹۷» قبل از نشست شورای وزیران در کابل گفت که عاملین این رویداد باید شناسایی و بازداشت گردد.

وی جامعه سیکهـ‌ها و هندوها را طبقه‌ای یاد کرد که در جریان چهار دهه جنگ بیشتر از دیگران به آن‌ها زیان رسیده‌است.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

​او افزود:

"حمله بر یک اقلیت مذهبی جنایت بزرگ است و مسئولیت آن‌را طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر به عهده دارند، سیکهـ‌ها و هندوها باشنده‌های افغانستان استند و در اقتصاد کشور نقش مهم را دارند و آن‌ها در چهار دهه گذشته مشکلات زیاد را دیده‌اند."

در همین حال روز دوشنبه شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز این حمله را تقبیح کرده و از حکومت خواستند که باید امتیاز این اقلیت مذهبی در ولسی جرگه برای‌شان داده شود.

به همین گونه سفارت هند در کابل در کنار تقبیح این حمله در یک اعلامیه گفته است که باید مبارزه متحدانه بر علیه تروریزم جهانی صورت گیرد و تأکید کرده‌است که حامیان تروریزم باید به هر نحو آن پاسخگو باشند.

حمله انتحاری که روز یکشنبه هفته جاری پس از ساعت چهار بجه در نزدیکی ملنگ جان وات چهارراهی مخابرات شهر جلال‌آباد مرکز ننگرهار صورت گرفت که به اثر آن ۱۹ تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخم برداشتند.

به اثر آن ۱۹ تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخم برداشتند.

عطاوالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیوآزادی گفت که این یک انتحارکننده پیاده بود که به اثرانفجارمواد همراهش به این تعداد تلفات را وارد کرد اما شاهدان عینی گفته اند که این یک حمله موتربم بوده است.

وی میگوید که دراین رویداد به شمول ۱۷ سیک وهندوهای افغان ۱۹ تن کشته و به شمول ۷ سیک وهندو افغان ۲۱ تن دیگرزخم برداشته اند.

عطاالله خوگیانی
عطاالله خوگیانی

به اساس معلومات ریاست صحت عامه ولایت ننگرهار در این حمله انتحاری اوتار سنگهـ نامزد احتمالی هندو و سیک‌های افغان برای ولسی جرگه نیز کشته شده‌است.

راویل سنگهـ فعال مدنی دیگر بود که در این حمله کشته شده و به همین گونه اقبال سنگهـ رهبر مذهبی درمسال مرکزی ننگرهار در جمع قربانیان می‌باشد.

مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است.

این حمله در حالی صورت گرفته‌است که رئیس جمهور غنی در ننگرهار حضور داشته و در قصر شاهی این ولایت مصروف دیدار با مردم از بخش‌های مختلف بود.

گفته می‌شود که آقای غنی در جریان سفرش به ننگرهار با نهاد‌های مختلف زنان، علمان دینی، نماینده‌گان جامعه مدنی، جوانان، صنعت کاران و داکتران ملاقات کرده و به مشکلات آنان گوش داده و برای آن در بخش‌های مختلف از حل مشکلات‌شان اطمینان داده‌است.

قرار معلومات مقام ولایت لغمان رئیس جمهور غنی پس از سفرش به ننگرهار عازم ولایت لغمان شده‌است.

سرحدی زواک سخنگوی والی لغمان در مورد برنامه‌های رئیس جمهور در این ولایت به رادیو آزادی گفت:

"تقریباً به ارزش حدود دو میلیارد افغانی پروژه‌های مختلف عام المنفه را که بخشی از آنها را به بهره برداری می سپارد و برخی را هم افتتاح میکند به نماینده‌گی از این پروژه‌ها چند پروژه مشخص را که به بهره برداری سپرده خواهد شد شفاخانه صد بستر، تعمیر اداری مقام شامل است و شبکه‌های را که تازه افتتاح می‌کند سیستم آب رسانی یکی از شهرک‌های رهایشی می‌باشد."

آقای زواک همچنان گفت قرار است رئیس جمهور در جریان سفرش به این ولایت با شماری از سران قومی، فعالان مدنی، جوانان، علمای دینی نشست‌های جداگانه داشته و در مورد مشکلات این ولایت با آن‌ها گفتگو کند.

گزارش: جاوید حسن زاده​

XS
SM
MD
LG