لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

عبدالرزاق وحیدی وزیر پیشین مخابرات مورد محاکمه قرار گرفت!


برای اولین بار یک وزیر پیشین کابینه افغانستان به اتهام سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی در یک محکمه اختصاصی مورد محاکمه قرار گرفت.

عبدالرزاق وحیدی وزیر پیشین مخابرات افغانستان روز دوشنبه در محکمۀ اختصاصی حضور یافت.

او از سوی لوی سارنوالی متهم به سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی است.

وحیدی در آغاز نشست محکمه گفت تا زمانی که لوی سارنوال صورت دعوا را قرائت نکند او در جلسه باقی نمی‌ماند، اما بعداً با پا در میانی رئیس هیئت قضایی آقای وحیدی شرط‌اش را تغییر داد و گفت، صورت دعوا باید از سوی حکمت ناصری رئیس مبارزه با فساد اداری به خوانش گرفته نشود.

سپس معروف ذاکر یک عضو دیگر هیئت تحقیق علیه عبدالرزاق وحیدی اقامه دعوا کرده گفت، آقای وحیدی در زمان مأموریت‌اش به‌عنوان وزیر مخابرات سیستم نیمه ریل تایم را برای جمع‌آوری محصولات مکالمات تیلیفونی در جایی نصب کرد که گروه‌های ناظر به آن دسترسی نداشتند.

به‌گفته ذاکر، آقای وحیدی برای کنترول و نظارت از این سیستم دو تن از نزدیکانش را نیز استخدام کرده بود.

اتهام دیگر بر وزیر مخابرات پیشین این است که در زمان مأموریت‌اش برخی افراد را به گونه قراردادی استخدام کرده و به امضای خودش به آنان برخلاف قانون معاش تعیین کرده‌است.

معروف ذاکر گفت:

"در تحقیقات انجام یافته پیدا شده که سیستم موقتی نیمه ریل تایم در مرکز دیتا سنتر وزارت مخابرات نصب شده و در کنترول شخص وزیر صاحب قرار داشته است و به هیچکس اجازه بازدید و نظارت داده نشده‌است و اسناد در زمینه موجود است. همچنان مزد الی ۱۶۹۴۰۰ افغانی برای کارمندان باالمقطع را خودش تعیین کرده‌است."

هرچند اتهام فساد اداری علیه برخی مقام‌های بلند پایه حکومت قبلی و کنونی موجود است، اما در بیش از از یکنیم دهه اخیر اخیر این اولین باری است که محکمه اختصاصی برای یک وزیر پیشین کابینه دایر می‌شود.

عبدالرزاق وحیدی سال گذشته از سوی ریاست جمهوری وظیفه‌اش تعلیق شد و در آن زمان مقام‌ها نگفته بودند که وحیدی به چه اتهامی از کار برکنار شده است.

در سهم بندی کابینه آقای وحیدی مربوط تیم ریاست اجرائیه می‌شود که از سوی داکتر عبدالله به‌عنوان نامزد وزارت مخابرات پیشنهاد شده بود.

وکیل مدافع عبدالرزاق وحیدی در نشست علنی محکمه اختصاصی اتهامات به موکل‌اش را مهندسی شده خوانده و آن را رد کرد.

آقای وحیدی نیز پس از پایان روز اول جلسه قضایی به خبرنگار رادیو آزادی گفت، برای تأمین عدالت باید پای اکلیل حکیمی وزیر پیشین مالیه نیز به این محکمه کشانده شود.

او افزود:

"آقای اکلیل حکیمی حاضر شود و موضوع ریل تایم در دوسیه گنجانیده شود، چون اساس گپ ریل تایم است چطور ریل تایم را از داخل دوسیه کشیدند و این جای تعجب است، آقای اکلیل حکیمی در صحبت‌های خود گفته که شرکت‌های مخابراتی نمی‌خواهند سیستم ریل تایم ایجاد شود، پس کسانی‌که این دوسیه را ترتیب کرده‌اند اگر ریل تایم را می‌کشند آنان همکار شرکت‌های مخابراتی اند."

در این باره تلاش کردیم نظر آقای اکلیل حکیمی را داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدیم.

اکلیل حکیمی
اکلیل حکیمی

اما وزارت مالیه با ارسال یک خبرنامه به رسانه ها ادعاهای وزیر مخابرات سابق افغانستان را رد کرده می گوید، بر اساس ماده پنجم قانون محصول مخابراتی وزارت مخابرات مسئول محصول و تطبیق کننده میکانیزم های وضع شده خدمات مخابراتی می باشد.

اما عبدالرزاق وحیدی می‌گوید، برای جمع‌آوری شفاف ۱۰ درصد محصولات مکالمات تیلیفونی از مشتریان او برای اولین بار سیستم ریل تایم را آورد.

وحیدی خود را قربانی ریل تایم خوانده می‌گوید، این سیستم شفاف‌ترین سیستمی است که در تمام دنیا از آن کار گرفته می‌شود.

با این همه محمد زمان سنگری رئیس هیئت قضایی محکمه اختصاصی این عضو پیشین کابینه می‌گوید، برای بررسی این دوسیه تاریخ جلسه بعدی اعلان خواهد شد.

برخی منابع در این محکمه می‌گویند، ممکن روند محاکمه آقای وحیدی تا دو جلسه دیگر نیز ادامه یابد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG