لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

در نشست سران ناتو روی ۳ موضوع کلیدی افغانستان بحث می‌شود


مقام‌های ناتو می‌گویند انتظار می‌رود در نشست سران این پیمان در ماه جولای روی مسایلی همچون صلح افغانستان، اعزام سربازان تازه نفس به این کشور و حمایت مالی و نظامی از نیروهای افغان فراتر از سال ۲۰۲۰ بحث شود.

جیمز اپاتورای معاون منشی عمومی ناتو در امور سیاسی دیروز دوشنبه ۱۱ سرطان در گفتگو با رادیو آزادی گفت که در این نشست روی پیشنهاد و ابتکار صلح محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بحث خواهد شد تا یک راه حل سیاسی برای معضله افغانستان پیدا شود.

او افزوده است که این یکی از سه موضوعی است که انتظار دارند در نشست سران ناتو مورد بحث قرار گیرد.

جیمز اپاتورای
جیمز اپاتورای

اپاتورای در باره دو موضوع دیگر چنین گفت:

"اول این‌که متحدین ناتو تأیید خواهند کرد که قصد دارند سربازان بیشتر را در مأموریت آموزشی ما اضافه می‌کنند تا از نیروهای امنیتی افغان حمایت شود. دوم این‌که آن‌ها حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان را فراتر از سال ۲۰۲۰ تمدید خواهند کرد."

جلسه سران ناتو در ۱۱ و ۱۲ جولای در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار می‌شود.

حکومت افغانستان انتظار دارد تا نتیجۀ این نشست اعلام ادامه حمایت ناتو از افغانستان باشد.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان پیش از نشست دیروز شورای وزیران به خبرنگاران در این مورد گفت:

"حکومت وحدت ملی در کنفرانس ناتو در بروکسل اشتراک می‌کند. امیدوار هستیم که نتیجه این جلسه دوام حمایت‌ها از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در سال‌های آینده باشد."

ریاست اجرائیه افغانستان با پخش یک خبرنامه گفته‌است کورنلیوس زیمرمن، نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان از آقای عبدالله برای اشتراک در اجلاس سران ناتو دعوت کرده‌است.

در خبرنامه به نقل از زیمرمن آمده که ناتو متعهد است تا زمان مورد نیاز به حضورش در افغانستان ادامه بدهد.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو حدود یک هفته پیش در یک نشست در لندن گفته بود که صلح با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان نه، بلکه با موجودیت آن‌ها در این کشور تأمین شده می‌تواند.

XS
SM
MD
LG