لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

شورای صلح: نشست علما در عربستان برای تأمین صلح در افغانستان مهم است


در ادامه تلاش‌ها برای ختم جنگ و آغاز گفتگوها میان حکومت و طالبان قرار است نشست بین‌المللی علمای دینی کشورهای اسلامی در عربستان سعودی برگزار گردد.

شورای عالی صلح افغانستان این نشست را مهم می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که بتواند زمینه را برای قطع جنگ و تأمین صلح در این کشور فراهم سازد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که در این نشست، علمای ۳۶ کشور اسلامی حضور خواهند یافت و جنگ جاری افغانستان را از نظر دین مبین اسلام به بحث خواهند گرفت.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

وی افزود:

"علما و نماینده‌های جهان اسلام در این نشست اشتراک می‌کنند، یک هیئت از شورای علمای سرتاسری افغانستان نیز در آن شرکت می‌کند و در این نشست در باره جنگ و صلح افغانستان از دید دین مقدس اسلام بحث می‌شود و بدون شک منفعت آن بر می‌گردد به مردم افغانستان و تأمین صلح و ثبات دایمی در این کشور."

این نشست دو روزه به تقاضای افغانستان، میزبانی عربستان سعودی و مدیریت (او،آی،سی) یا سازمان همکاری کشورهای اسلامی روز اول در شهر جده و روز دوم در شهر مکه معظمه برگزار می‌گردد.

هر چند زمان دقیق برگزاری این نشست تا هنوز مشخص نشده اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که پیش از هفته سوم ماه جاری میلادی راه اندازی می‌شود.

این در حالیست که چندی پیش نزدیک به سه هزار عالم دین افغانستان نیز در نشستی در کابل با صدور یک فتوا جنگ در این کشور را ناروا خواندند.

آنان از طرف‌های درگیر در این کشور خواستند تا بجای جنگ راه صلح و مذاکره را در پیش گیرند.

هم‌چنان پیش از این شماری از علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان نیز در نشستی در اندونیزیا خواهان قطع جنگ و آغاز گفتگو میان حکومت این کشور وطالبان مسلح شدند.

  • پرسش این است که نشست علمای کشورهای اسلامی در عربستان سعودی تا چه حد تأثیر گذار است و خواهد توانست با قطع جنگ و تأمین صلح در افغانستان کمک کند؟
داوود مایار
داوود مایار

داوود مایار از کارشناسان سیاسی افغان به این پرسش پاسخ می‌دهد:

"من به چگونگی اشتراک علمای پاکستان در این نشست به دیده شک می‌بینم چون بحث مذهبی آنان بگونه مستقیم تحت تأثیر استخبارات آن کشور قرار دارد و آنان از مذهب به حیث ابزار استفاده خواهند کرد پس اشتراک و نقش علمای آن کشور نمایشی خواهد بود. اما نقش علمای کشورهای اسلامی دیگر در این نشست بسیار مفید است و من امیدوارم که تأثیرات مثبت بر پروسه صلح در افغانستان داشته باشد."

طالبان گفتگو با حکومت افغانستان را رد کرده و مانند گذشته به خروج نیروهای خارجی از این کشور تأکید دارند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در نشستی در کابل گفت که حکومت به خواست صلح علمای دینی و مردم پاسخ مثبت داده و حالا طالبان مسلح با مردم و علمای دینی افغانستان و جهان روبه‌رو هستند.

پیش از این در کنار کشورهای دیگر منطقه و جهان حکومت عربستان سعودی نیز از پروسه صلح در افغانستان حمایت کرده‌است.

هم‌چنان عبدالرحمان سدیس امام مسجد مکه معظمه نیز گفته‌است که در جنگ افغانستان مردم عام قربانی می‌شوند و آتش بس برای متوقف ساختن آن به گفته وی جهاد افضل است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG