لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

وزارت دفاع: قیصاری به دلیل اتهامات وارده بر وی بازداشت شده‌است


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نظام الدین قیصاری سرپرست قوماندانی امنیه ولسوالی قیصار فاریاب بخاطر روشن شدن اتهامات وارد شده علیه‌اش از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شده‌است.

هر چند در واکنش به گرفتاری نظام الدین قیصاری شماری از باشنده‌گان فاریاب مظاهره کردند اما وزارت دفاع افغانستان از برخورد قانونی با آقای قیصاری سخن می‌زند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، آقای قیصاری در باره اتهامات وارد شده علیه‌اش باید در ارگان‌های عدلی و قضایی وضاحت بدهد.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی گفت:

"در باره قیصاری اتهامات وجود دارد به همین خاطر بازداشت شد و حین گرفتاری میان نیرو‌های اردوی ملی و محافظان آقای قیصاری زد و خورد شد که در نتیجه افراد قیصاری خلع سلاح شدند و آقای قیصاری گرفتار شد."

آقای رادمنش درگیری میان دو طرف را می‌پذیرد اما در باره تلفات برخاسته از آن چیزی نگفت.

نظام الدین قیصاری سرپرست قوماندانی امنیه ولسوالی قیصار فاریاب روز دوشنبه در یک نشست امنیتی در این ولایت از سوی نیرو های امنیتی افغان بازداشت شد.

هرچند وزارت دفاع در باره اتهامات وارد شده علیه قیصاری جزئیات نمی‌دهد اما چندی پیش قیصاری در یک ویدیوی که در رسانه ها نشر شد به والی، قوماندان امنیه فاریاب و برخی مقامات دیگر هشدار داده بود، اگر جمعه بازار سقوط کند و افرادش در محاصره طالبان قرار گیرند وی همه این مقامات را خواهد کشت.

در این ویدیو قیصاری همچنان اشرف غنی را خائن خطاب کرده بود.

در این ویدیو قیصاری همچنان اشرف غنی را خائن خطاب کرده بود.

پیش از ان قیصاری نیز متهم به قتل خانم و خسربره اش شده بود اما وی این اتهامات را رد کرده و گفته بود برخى از رقيبانش، چنين دسيسه اى را براى وى چيده‌اند.

قیصاری یکی از چهره های نزدیک و قوماندان مشهور جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری است.

آقای دوستم در پیوند به گرفتاری قیصاری واکنش نشان داده و گفته است که وی شکار یک دسیسه شده‌است.

معاون اول ریاست جمهوری اکنون در ترکیه بسر می‌برد در یک پیامی خواستار رهایی هر چه زودتر قیصاری شده‌است.

قیصاری نیرو های خیزش مردمی در فاریاب را نیز رهبری می‌کند و از چندین سال در برابر طالبان مسلح جنگیده‌است.

در همین حال بخش زیادی از جلسه عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه نیز به بازداشت قیصاری اختصاص داشت و شماری از اعضای این جرگه به گرفتاری وی مخالفت کردند.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه که ریاست جلسه را به عهده داشت گفت اقای قیصاری در تامین امنیت فاریاب نقش مهم داشته است.

محمد علم ایزدیار
محمد علم ایزدیار

او افزود:

"این‌ها از افراد مسلح غیر مسئول نیستند بلکه در چوکات خیزش مردمی در برابر دشمن می رزمند به این اساس امیدواریم با این قضیه به شکل لازم برخورد شود و خدای ناخواسته سبب مشکلات بیشتر نشود."

شماری از نماینده‌گان مردم فاریاب در ولسی جرگه از جمله فتح الله قیصاری می‌گوید نظام الدین قیصاری به هیچ‌کس خود را مسئول نمی‌دانست و مردم را نیز آزار و اذیت می‌کرد.

خواستیم نظر نظام الدین قیصاری را در باره اتهامات وارد شده علیه‌اش داشته باشیم اما بدلیل این‌که در بازداشت به‌سر می‌برد نتوانستیم تا نظر وی را دریافت کنیم.

با تماس‌های مکرر به خانواده و دوستان وی، همچنان موفق نشدیم تا نظر آن‌ها را نیز داشته باشیم.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG