لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

نگرانی‌ها از رد نامزد کمیشنران ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی ارگ!


شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات از رد شدن اکثریت نامزد کمیشنران ولایتی از سوی ریاست جمهوری متأثر شده‌اند.

موسسه شفافیت انتخابات افغانستان یا "ایتوا" می‌گوید مطابق قانون باید به شکایت مردم در باره هر نامزد بگونه اساسی رسیده‌گی شود اما حالا ممکن به نظر نمی‌رسد.

حبیب الله شینواری مسئول برنامه‌های این مؤسسه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری چنین گفت:

"پرسش اینجاست وقتی‌که کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایات کمیشنر نداشته باشد پس آنان چگونه می‌توانند به شکایت در ولایات رسیده‌گی کنند و لیستی‌که اعلان می‌شود چگونه خواهد بود این پرسش‌های است که ما را نگران کرده‌است."

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی نزدیک به دو ماه پیش لیست ۱۰۲ نامزد کمیشنر ولایتی را به ریاست جمهوری فرستاد اما رئیس جمهور روز سه‎شنبه تنها ۲۷ تن آنان را تأیید کرده‌است.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی ریاست جمهوری را مقصر می‌داند که در منظوری کمیشنران ولایتی تأخیر و تعلل کرده‌است.

حمیرا حقمل معاون این کمیسیون می‌گوید، آنان در زمان معین برنامه‌های شانرا عملی کرده‌اند اما رد لیست نامزد کمیشنران ولایتی از سوی ریاست جمهوری کار آنان را با کُندی روبه‌رو کرده‌است.

وی افزود:

"این‌که ما در ولایات کمیشنران نداریم ما ملامت نیستیم زیرا دو ماه پیش لیست را فرستادیم و ‌آن‌ها (حکومت) باید در وقت معین به ما جواب می‌دادند."

اما دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری می‌گوید، اکثر نامزد کمیشنران معرفی شده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی واجد شرایط نبوده و از همین رو رد شده‌اند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته‌است این کمیسیون در معرفی لیست جدید همکاری نمی‌کند.

وی هم‌چنان افزود، عدم علاقه‌مندی کمیسیون شکایات انتخاباتی سبب شده که امورات این کمیسیون به آهسته‌گی به پیش برود و مسئولیت نیز به آن‌ها بر می‌گردد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG