لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

ولسی جرگه: رئیس دافغانستان بانک در ثابت نگهداشتن پول "افغانی" کوتاه آمده‌است


کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه، د افغانستان بانک را متهم می‌کند که در عرصه تطبیق سیاست پولی کوتاه آمده و این مسئله سبب پایین آمدن ارزش افغانی در برابر دالر شده است.

کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه افغانستان می گوید، رئیس دافغانستان بانک در کارهایش کوتاه آمده و باید از سوی این جرگه استیضاح شود.

منور شاه بهادری رئیس این کمیسیون روز شنبه «۱۶ سرطان ۱۳۹۷» در جلسه عمومی ولسی جرگه، عامل بلند رفتن ارزش دالر در برابر پول افغانی را عدم تطبیق سیاست پولی درست از سوی دافغانستان عنوان کرد.

ولسي جرگه
ولسي جرگه

او افزود:

"دافغانستان بانک در عرصه تطبیق سیاست پولی خویش در قبال جلوگیری از کاهش ارزش پول افغانی و ثابت نگهداشتن آن در بازار‌های کشور در مقابل پول خارجی ناکام بوده و اثرات ناگوار آن بالای داد و ستدد روزمره در سیستم اقتصادی کشور و زنده‌گی مردم تاثیرات منفی بجا گذاشته‌است."

در جریان چند ماه گذشته ارزش پول افغانی در برابر دالر به گونه بی‌سابقه پایین آمده است چندی قبل یک دالر امریکایی به ۶۳ افغانی مبادله می شد و حالا یک دالر به ۷۳ افغانی و ۵۰ پول مبادله می‌گردد.

بلند رفتن نرخ دالر در بازار‌های افغانستان بالای قیمت مواد خوارکه و برخی مواد دیگر نیز تاثیر بجا گذاشته و نرخ این اجناس بسیار بلند رفته است.

در عین حال صالح محمد سلجوقی یکتن دیگر اعضای ولسی جرگه پیشنهاد می‌کند که قبل از استیضاح باید رئیس دافغانستان بانک به جلسه استجوابیه فرا خوانده شود اما ولسی جرگه درین مورد کدام فیصله خاص نکرد.

از سوی هم ایمل عاشور سخنگوی دافغانستان بانک در صحبت با رادیو آزادی گفت، این بانک یک سیاست بسیار خوب را آغاز کرده اما بلند رفتن نرخ دالر در برابر افغانی عوامل جهانی و منطقوی دارد.

دافغانستان بانک
دافغانستان بانک

او افزود:

"این که نرخ دالر بلند رفته جدا از مسایل جهانی و افزایش ارزش دالر مسایل مربوط به کشورهای همسایه نیز است که در آنجا واحدهای پولی آنان بسیار کاهش پیدا کرده و در عین زمان یکی از فکتورهای دیگر که می‌تواند نقش داشته باشد تقاضای کشورهای همسایه برای دالر و به اساس معلومات که برای ما می‌رسد از افغانستان این موارد می‌تواند بالای ارزش پول افغانی و بلند رفتن دالر اثر گذار باشد."

در عین حال تاج محمد اکبر یکتن از کاشناسان اقتصادی می‌گوید، نرخ اسعار یک کشور ارتباط مستقیم با صادرات آن کشور دارد.

آقای اکبر می‌افزاید، پایین آمدن ارزش افغانی در برابر دالر در افغانستان بیکاری و مشکلات اقتصادی را در این کشور بیشتر می سازد و باید حکومت از آن جلوگیری نماید.

در عین حال مقامات دافغانستان بانک می گویند، در مجموع نرخ دالر در برابر تمام اسعار خارجی در بازارهای بین المللی بلند رفته است و این مسئله بالای نرخ اسعار منطقه تاثیر زیاد داشته اما در برابر افغانی هنوز هم کم است.

به اسا س گزارش‌ها، دافغانستان بانک در جریان چندین سال گذشته به‌خاطر ثابت نگهداشتن نرخ افغانی در مقابل اسعار خارجی به خصوص دالر به گونه هفته وار مبلغ هنگفت دالر را به بازار وارد می‌نمود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG