لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

ستانکزی: اگر طالبان مکاتب لوگر را باز نکنند، مردم در برابر‌شان ایستاد خواهد شد


مسئولان شورای ولایتی لوگر هشدار می‌دهند اگر طالبان اجازه باز شدن مکاتب این ولایت را ندهند، مردم در برابر‌شان ایستاده‌گی خواهند کرد.

به‌دنبال بسته شدن درب ۳۹ مکتب در ولایت لوگر از سوی طالبان مسلح، حالا مسئولان شورای ولایتی این ولایت می‌گویند بزرگان قوم و علما برای بازگشایی این مکاتب با طالبان در تماس اند.

حسیب ستانکزی رئیس این شورا روز یکشنبه «۱۷ سرطان ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، طالبان تعهد کرده بودند که ساعت ده روز یکشنبه درب این مکاتب را خواهند گشود اما تا حال این کار را نکرده‌اند.

وی می‌گوید اگر طالبان اجازه باز شدن مکاتب این ولایت را ندهند، آنان برای بازگشایی آن اقدام خواهند کرد.

او افزود:

"اگر حکومت یا مخالف حکومت با معارف را متاثر کند و اولاد ما را مانع تعلیم شود ما هم مجبور هتسیم از خود دفاع کنیم و اجازه نمی‌دهیم اولاد ما بی‌تعلیم باقی بمانند، طبعاً اگر طالبان مکاتب را باز نکنند ما مجبور هستیم خیزش مردمی را زیاد کنیم و در قریه جات با یک صدا در برابر‌شان ایستاده می‌شویم."

این در حالیست که روز شنبه شاه پور عرب سخنگوی ریاست معارف لوگر در صحبت با رسانه‌ها از بسته شدن دروازه‌های ۳۹ مکتب خبر داد که به گفته وی در نتیجۀ آن ۱۵ هزار متعلم اناث و ذکور از امتحان دادن محروم شدند.

وی گفته است طالبان مسلح، مکاتب متذکره را در مناطق مختلف ولایت لوگر مسدود کرده و هشدار داده‌اند در صورتی‌که حکومت در صدد بازگشایی این مکاتب باشد، آن‌ها را آتش خواهند زد.

در صورتی‌که حکومت در صدد بازگشایی این مکاتب باشد، آن‌ها را آتش خواهند زد.

به گفته مقام‌های محلی، طالبان مسلح در واکنش به عملیات اخیر نیروهای امنیتی، دست به این کار زده اند.

طالبان مسلح تا هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

بر اساس معلومات وزارت معارف افغانستان، ۳۲۰ مکتب در ولایت لوگر موجود است و بیش از ۱۳۲ هزار دانش آموز مشغول تعلیم در این ولایت اند.

به گفته این وزارت، بالاتر از "۱۱۰۰" مکتب در سراسر کشور به دلیل نا امنی‌ها بسته است.

وزارت معارف نیز تأکید دارد که معارف از فعالیت‌های نظامی و سیاسی مجزا است و باید هیچ گروه از معارف منحیث آله فشار استفاده نکنند.

کبیر حقمل
کبیر حقمل

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"هر مرکز تعلیمی ما که بسته می‌شود یک ضربه بزرگ به روند تعلیمی در کشور است و ما نگران هستیم و اگر مخالفین مسلح مکاتب را بسته می‌کنند اول تعلیم را بروی اطفال‌شان بسته کرده و دوم با آینده کشور جفا می‌کنند."

این بار نخست نیست که طالبان مسلح در لوگر دست به بستن درب مکاتب می‌زنند، پیش از این در ولسوالی خروار و مناطق دیگر نیز مکاتب را مسدود کرده بودند.

در حالی مکاتب از سوی طالبان در لوگر بسته می‌شود که رئیس جمهور غنی سال روان خورشیدی را به نام معارف نام گذاری کرده‌است.

گزارش: نورالله شایان

طالبان در لوگر مکتب رفتن دختران بالغ را ناروا اعلام کرده‌اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:41 0:00

XS
SM
MD
LG