لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

گاردین: جنگ در افغانستان شدت یافته‌است


  • گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در یک گزارش به رد آتش‌بس پیشنهادی حکومت افغانستان از سوی طالبان پرداخته، در بخشی از آن می‌نویسد؛ بعد از ختم آتش‌بس سه روزۀ عید، جنگ در افغانستان شدت یافته‌است.

سه کودک در ولایت غزنی آخرین قربانیان آغاز دوبارۀ جنگ‌ها و خشونت‌ها محسوب می‌شوند که در نتیجه انفجار یک ماین کنار سرک کشته شدند.

به نوشته روزنامه گاردین، افغانستان که برعلاوۀ جنگ با تنش‌های سیاسی نیز مواجه است، دو انتخابات مهم را در پیشرو دارد.

قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در ماه اکتوبر سال جاری و انتخابات ریاست جمهوری این کشور در بهار سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار شوند.

  • ستارز اند سترایپس

نشریه امریکایی ستارز اند سترایپس در مورد تصرف یک مرکز مهم داعش در شرق افغانستان گزارشی را به نشر رسانیده، در بخشی از آن به نقل از قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در شرق افغانستان می‌نویسد؛ نیروهای خاص امریکایی و افغان در نتیجه عملیات مشترک در ولسوالی هسکه مینه، مرکز داعش را که در این منطقه پایتخت آن محسوب می‌شد، تصرف کردند.

روزنامه می‌افزاید، در این عملیات مشترک نیروهای خاص امریکایی و افغان حدود شش صد عسکر و صاحب منصب اشتراک داشتند.

نشریه ستارز اند سترایپس از قول مقامات نظامی امریکا می‌نویسد که صدها جنگجوی داعش در این مرکز بودند و آن‌ها به کوه‌های آن منطقه به عقب رانده شده‌اند.

به نوشته نشریه، ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار که در امتداد خط دیورند موقعیت دارد، راه اساسی اکمالات گروه داعش محسوب می‌شود.

از این موقعیت جغرافیایی ولسوالی هسکه مینه طالبان، شبکه القاعده و اینک داعش برای فعالیت‌های‌شان استفاده می‌کنند.

نشریه امریکایی ستارز اند سترایپس در یک مقاله دیگر به حمله اخیر بالای نظامیان امریکایی از صفوف نیروهای افغان پرداخته به استناد یک اعلامیه نیروهای ائتلاف در افغانستان می‌نویسد؛ در نتیجه تیر اندازی یک عسکر افغان یک عسکر امریکایی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

به نوشته نشریه، از ماه دسمبر سال ۲۰۱۷ میلادی به این‌سو این نخستین حمله پرسونل نیروهای افغان بر نیروهای بین‌المللی محسوب می‌شود.

مرگبار‌ترین حملات بر نیروهای بین‌المللی از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۲ میلادی صورت گرفته‌اند.

نشریه ستارز اند سترایپس می‌نویسد، وزارت دفاع امریکا در سال گذشته در یک گزارش به کانگرس امریکا هشدار داد که با افزایش آموزگاران نظامی امریکایی در افغانستان، حملات بر آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

گرچه نیروهای امریکایی محل حمله اخیر بر عساکر آن‌ها را مشخص نساخته‌اند، ولی طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته گفته‌اند، این حمله در ولایت ارزگان صورت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG