لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

پومپئو می‎گوید، امریکا آماده شرکت در مذاکرات بین حکومت و طالبان است


مایک پومپئو در کنفرانس مشترک خبری با رئیس جمهور غنی
مایک پومپئو در کنفرانس مشترک خبری با رئیس جمهور غنی

وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا روز دوشنبه نهم جولای در یک سفر غیر مترقبه وارد کابل شد و با مقامات افغان دیدار کرد.

این نخستین سفر مایک پومپئو به افغانستان بعد از تقرر وی به حیث وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا محسوب می‌شود.

مایک پومپئو در کابل با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و برخی مقامات ارشد افغان ملاقات کرد.

در این ملاقات وی روی ادامۀ همکاری‌های ایالات متحدۀ با افغانستان و آماده‌گی امریکا در امر مساعدت با پروسه صلح این کشور گفتگو و تعهد کرد که برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان از پیشنهاد صلح محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حمایت می‌کند. وی هم‌چنان گفت که ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهد که در این گفتگوهای خود نیز اشتراک کند.

مایک پومپئو در یک کنفرانس مشترک خبری با رئیس جمهور غنی با اشاره به استراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد افغانستان و آسیای جنوبی به خبرنگاران گفت:

"پیام ما به طالبان اینست که انتظار خارج شدن ما را از افغانستان نکشند."

قبل از این الیس ویلز معاون وزیر خارجۀ امریکا نیز به کابل و سایر کشورهای منطقه سفرهای را انجام داده گفته بود، فشارها بالای طالبان در مورد این‌که پیشنهاد صلح رئیس جمهور غنی را بپذیرند، افزایش یافته‌است.

مایک پومپئو نیز گفته‌است "در زمینه تلاش‌های صلح از کشورهای همسایۀ افغانستان و شرکای منطقوی نیز نشانه‌های مثبت دیده می‌شود.

مایک پومپئو در حالی به کابل سفر کرده که حکومت افغانستان اخیراً تلاش‌های مصالحه با طالبان را افزایش داده‌است. هم‌چنان قرار است فردا دهم جون اجلاس علمای کشورهای اسلامی در مورد تأمین صلح و ثبات افغانستان در شهر جده در عربستان سعودی آغاز شود.

در این اجلاس که به میزبانی عربستان سعودی در شهر های جده و مکۀ مکرمه برگزار می‌شود، علمای دینی ۳۷ کشور اسلامی اشتراک خواهند کرد.

طالبان از علمای افغان خواسته‌اند تا در این نشست اشتراک نکنند.

XS
SM
MD
LG