لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

زنبورداری در بدخشان رونق یافته‌‌است


بر اساس معلومات ریاست زراعت و مالداری بدخشان، تولید عسل وطنی و فارم‎های زنبورداری در این ولایت رو به افزایش است و بر اثر آن برای برخی از افراد بی‌کار نیز مصروفیت‎های سالم فراهم شده‌است.

عبدالحکیم احمدی، یکی از کسانی است که از دو سال به این طرف به این پیشه رو آورده و با ایجاد یک فارم زنبورداری، سالانه بیش از دوصد کیلوگرام عسل به دست می‌آورد.

به‌گفته او محصولات آنان وابسته‌گی به فصل سال دارد و اگر بارنده‌گی بیش‌تر صورت بگیرد و گل و گیاه بیش‌تر بروید، عسل بیش‌تر جمع‌آوری می‌کنند.

وی گفت:

"سالانه نظر به تعداد کندوهای زنبور است، ما سال قبل تعداد کندوهای ما کمتر بود، اما امسال افزایش دادیم، از هر کندو ما شش نیم تا هفت سیر عسل بدست می‌آوریم."

نام‌بُرده از کارش رضایت دارد، اما از اداره زراعت و مالداری بدخشان می‌خواهد که در بخش‌های بازاریابی و وسایل تخنیکی با زنبورداران همکاری کند.

وی گفت:

"سال گذشته میزان تولید ما کم بود، محصولات عسل را به گونه انفرادی به فروش رسانیدیم، اما امسال که تعداد کندوهای ما بیش‌تر شده‌است ما نگرانی داریم که نتوانیم به محصولات خود بازار پیدا کنیم."

آقای احمدی گفت، برخی از افراد استفاده‌‌جو عسل‎های غیر طبیعی را از ولایت‌های دیگر به بدخشان می‌آورند و به نام عسل بدخشان به فروش می‎رسانند و این کار بازار عسل آن‎ها را صدمه می‎زند.

وی افزود:

"اداره محلی باید از ورود عسل غیر طبیعی که از دیگر ولایت‌ها به بدخشان می‌آید و به نام عسل خالص به فروش می‌رسد، جلوگیری کند."

در حال حاضر برخی از افراد‌ مصروف نگهداری زنبور عسل اند و از این رهگذر امرار معاش می‌کنند.

عین‌الدین یک ‌تن از زنبورداران ولسوالی بهارک بدخشان در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"من فارم زنبورداری دارم و شش سال می‎شود که زنبور عسل را نگهداری کردیم و از مسلک خود راضی استم و از این طریق توانستم که مشکلات اقتصادی خود را مرفوع بسازم."

از جانبی هم مسئولان اداره زراعت و مالداری بدخشان می‎گویند که عسل تولید شده در بدخشان با توجه به داشتن کیفیت عالی از محبوبیت خوب در مارکیت‌های افغانستان برخوردار است.

انجنیر محمد عالم عالمی رئیس اداره زراعت و مالداری بدخشان در زمینه چنین گفت:

"یقیناً پرورش زنبور عسل در ولسوالی‎هایی که آن‌جا میوه‌جات زیاد است و مواد غذایی برای زنبور عسل وجود دارد مانند ولسوالی‎های بهارک، جرم، وردوج، شهدا، تگاب و کشم زنبورداری رشد کرده‌است."

به‌گفتۀ آقای عالمی، عسلی که در برخی از ساحات بدخشان تولید می‎شود، به دلیل کیفیت بالا از شهرت خوب در مارکیت‌ها برخوردار است.

زنبورداران می‌گویند که زنبورهای عسل از گل‎های صحرایی، سیچ، سنجد، اسفند، عکاسی و از برگ‎ درختان شکر تغذیه می‌شوند و علاوه بر آن در یک سال دو بار عسل می‌دهند که هم اکنون یک کیلوگرام عسل خالص در بازار به ۵۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG