لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

صدراعظم بریتانیا: ۴۴۰ نیروی دیگر را به مأموریت ناتو در افغانستان خواهیم فرستاد


ترزا می صدراعظم بریتانیا امروز در روز نخست نشست سران ناتو در بروکسل از افزایش نیرو های کشورش به افغانستان سخن گفت.

او به خبرنگاران بیشتر گفت:

"امروز اعلام می‌کنیم که ۴۴۰ نیروی دیگر را به مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان خواهیم فرستاد. فکر می‌کنم این نشان می‌دهد، زمانی که ناتو درخواست می‌کند، بریتانیا از نخستین کشورهایست که نیروهایش را افزایش می‌دهد."

ترزا می
ترزا می

با اعزام این نیروها، شمار مجموعی نیرو های بریتانیایی مستقر در افغانستان به نزدیک به ۱۱۰۰ تن خواهد رسید.

نیروهای بریتانیایی تازه نفس در کابل مستقر خواهند بود و وظیفۀ‌شان آموزش و کمک با نیروهای افغان است.

این اقدام به درخواست دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا صورت می‌گیرد و هدفش هم این است که نیروهای افغان را در مبارزه با طالبان و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" تقویت بخشد.

در جریان بحث‌های امروز ۱۱ و فردا ۱۲ جولای جزئیات در مورد افزایش نیرو در چهارچوب مأموریت قاطع ناتو در افغانستان روشن‌تر خواهد شد.

در حال حاضر، نزدیک به ۱۶ هزار نیروی ناتو در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند.

هدف اصلی مأموریت حمایت قاطع ناتو که در ماه جنوری سال ۲۰۱۵ در افغانستان آغاز شد، آموزش، مشوره و کمک با نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان است.

این همه در حالی است که از یکسو طالبان و از سوی دیگر جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به جنگ در برابر نیرو های افغان و حامیان بین‌المللی‌شان ادامه داده‌اند.

تنها در جریان امسال، صدها غیر نظامی کشته و زخمی شده‌اند.

  • تنش‌ها در آستانۀ نشست سران ناتو

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا صبح امروز با ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در مکان بیرون از مقر ناتو دیدار و گفتگو کرد.

او باز جرمنی را نشانه گرفت و از حمایت جرمنی از معامله خط لولۀ گاز بحیره بالتیک با روسیه سخت انتقاد کرد.

ترمپ، برلین را اسیر روسیه عنوان کرد.

او همچنین بار دیگر از کم بودن هزینۀ دفاعی جرمنی انتقاد کرد و گفت که جرمنی تنها یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را هزینه می‌کند در حالی که ایالات متحده بیش از ۴ درصد.

ترمپ گفت، "بسیار نامناسب" است که ایالات متحده پول دفاع اروپا در برابر روسیه را می‌پردازد و به‌گفتۀ او جرمنی به‌عنوان ثروتمندترین دولت اروپایی از معامله‌های گاز با مسکو حمایت می‌کند.

اما، انگلا مرکل صدراعظم جرمنی امروز پیش از آن که با ترمپ دیدار کند در صحبت با خبرنگاران از نقش کشورش دفاع کرد.

انگلا مرکل
انگلا مرکل

او افزود:

"جرمنی برای ناتو بسیار کار می‌کند. ما دومین کشور هستیم که بیشترین شمار نیروها را در افغانستان داریم. بزرگترین بخش از ظرفیت نظامی ما به ناتو اختصاص داده شده و تا به امروز ما در رابطه با افغانستان حضور نیرومند داشته ایم، چون که ما از منافع ایالات متحده هم دفاع می‌کنیم."

ینس ستولتبرگ منشی عمومی ناتو کم و کاستی‌ها را پذیرفت، اما گفت که شماری از کشورهای عضو ناتو مصرف دفاعی‌شان را افزایش داده و برخی دیگر هم در حال افزایش آن هستند.

او افزود، ظرف ۴ سال گذشته، متحدان اروپایی و کانادا ۸۷ میلیارد دالر بیشتر بر بخش دفاعی هزینه کرده اند.

ستولتنبرگ افزود، اعضای ناتو این کار را به‌خاطر خوشی خاطر ایالات متحده نمی‌کنند، بلکه به‌خاطر این می‌کنند که نیاز است و به‌گفتۀ او جهان در یک وضع غیر قابل پیشبینی به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG