لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

"اجماع ملی مردم افغانستان" از فتوای علمای جهان حمایت کردند


اجماع ملی مردم افغانستان و شماری از عالمان دین در کابل از فتوای علمای جهان اسلام در باره ناروا خواندن جنگ افغانستان اعلام حمایت کردند.

به دنبال فیصله علمای جهان اسلام مبنی بر ناروا خواندن جنگ افغانستان نهاد اجماع ملی مردم افغانستان روز پنجشنبه در یک گردهمایی در کابل پشتیبانی خود را از این فیصله اعلام کرد.

محمد ابراهیم الکوزی رئیس این اجماع گفت، فیصله علمای جهان اسلام مردم و حکومت افغانستان را برای رسیدن به صلح خوشبین ساخته است.

به گفته وی، طالبان باید برای تن دادن به گفتگوهای بین الافغانی صلح از موقع کنونی استفاده کنند.

او افزود:

"به طالبان صدا می‌زنیم که برادر ما نماینده‌های سیاسی هستیم، مردم نماینده‌های شما هستند، به مردم خود مراجعه کنید و بیایید صلح بین الافغانی کنید، در هر ولایت که شما می خواهید علما، اقوام و جوانان هستند و همه علاقه‌مند اند که به هر قیمتی این گام را استقبال کنند."

این در حالی است که علمای دینی اشتراک کننده در کنفرانس بین‌المللی "تأمین صلح و ثبات در افغانستان" در عربستان، حملات انتحاری و انفجاری را به شدت نکوهش کرده، آن را نا جایز خوانده و جنگ جاری در افغانستان را خلاف همۀ اساسات و اصول اسلام دانستند.

طالبان مسلح از علمای اسلامی خواسته بودند که بر ضد جنگ آن‌ها فتوا صادر نکنند.

کنفرانس سعودی
کنفرانس سعودی

در این اجلاس عالمان دینی ۴۳ کشور اسلامی اشتراک داشتند، اما علمای دینی ایران به‌خاطر تنش‌های موجود با عربستان در آن شرکت نکردند.

نشست عربستان در حالی برگزار می‌شود که در ماه رمضان بیش از دو هزار عالم دین افغانستان در کابل اعلام کردند که جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد.

هفته پیش اکرم خپلواک رئیس دارلانشای شورای عالی صلح در سخنرانی در ولسی جرگه افغانستان گفته است، حکومت برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان آماده‌گی دارد و این گروه باید هیئت با صلاحیت‌اش را تعیین کند.

اما طالبان تا حال این خواست شورای عالی صلح را نپذیرفته اند.

تلاش‌های ملی و بین المللی در راستای آوردن صلح در حالی شدت گرفته که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، در نشست دوم پروسه کابل گفته بود که حکومت آماده است تا بدون قید و شرط با طالبان مذاکره کند.

در همین حال شماری از عالمان دین از فیصله علمای جهان اسلام در عربستان استقبال کرده می‌گویند، برای دوام جنگ در افغانستان هیچ توجیه شرعی وجود ندارد.

مولوی محمد عمر شریفی روز پنجشنبه در گردهمایی اجماع ملی مردم افغانستان در کابل گفت:

"۵۷ مملکت اسلامی بودند که فتوا دادند، مرجع عمومی فتوای جهان اسلام مصر است، عالم مصر، مفتی اعظم مصر همین فیصله را صادر کردند و تائید کردند که افغانستان یک مملکت اسلامی است و جنگ ناروا است، به طور انفرادی بیایید فکر کنید که این موضوع به نفع ما است."

آقای شریفی همچنان می‌گوید، جنگ افغانستان بیشتر از سوی بیگانه‌ها سازمان دهی می‌شود و قربانیان آن مردمان بی‌گناه این کشور اند.

به گفته وی، آتش بس سه روز عید نشان داد که اگر طرف‌های درگیر جنگ بخواهند می‌توانند گفتگوهای صلح را آغاز و آن را به ثمر برسانند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG