لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

حج و اوقاف: امسال ۳۰ هزار افغان به‌خاطر ادای فریضه حج عازم عربستان می‌شوند!


وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان می‌گوید، امسال ۳۰ هزار افغان بخاطر ادای فریضه حج عازم عربستان سعودی می‌شوند.

فیض محمد مختار رئیس حج این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، روند انتقال حجاج شب گذشته آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه دارد.

​او افزود:

"امسال ۳۰ هزار حاجی عازم عربستان سعودی می‌شوند، سه پرواز ما به سوی عربستان سعودی رفت و متباقی هم می‌رود، این پروازها یکماه ادامه میداشته باشد، از اول ذالقعده تا آخر ذالقعده، سه پرواز رفت که پرواز اول از کابل، دوم هرات و سوم هم از کابل بود، و در مجموع حدود ۹۰۰ حاجی مع الخیر عازم عربستان سعودی شدند."

وی همچنان گفت، وزارت حج در سال جاری امکانات زیادی را هم در افغانستان هم در عربستان سعودی برای حجاج فراهم نموده است.

این در حالیست که پروسه انتقال حجاج به عربستان سعودی در سال‌های اخیر با مشکلات زیاد همراه بوده‌است.

مشکلات ترانسپورت، نبود غذا، عدم رهنمایی درست و نبود جای بود و باش مناسب، از جمله مشکلات است که حجاج افغان برگشته از عربستان سعودی در سال‌های پیش، از آن شکایت داشتند.

اما فیض محمد مختار رئیس حج این وزارت اطمنیان می‌دهد، که امسال برخی مشکلاتی که قبلاً حجاج با آن مواجه می‌گردیدند بصورت کامل حل گردیده‌است.

وی می‌گوید، به هر اندازۀ که توان وزارت حج و اوقاف است کارها تنظیم گردیده و تمام امکانات هم در داخل افغانستان و هم در عربستان در اختیار حجاج قرر داده می‌شود.

اما صیفوره نیازی عضو کمیسیون دینی ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"من فکر می‌کنم قبل از وقت حرف زدن بجا نخواهد بود، زمانی‌که حجاج بازگشت می‌کنند، ما در آن وقت باید نظارت بکنیم، که آیا نان و آب و جای حجاج درست بوده‌است."

خانم صیفوره می‌گوید که، هر سال مقامات چنین ادعا دارند و لی در جریان مراسم و زمانی‌که حجاج برگشت می‌نمایند، تمام این ادعاها معکوس ثابت می‌شود.

گزارش از: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG