لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

الکوزی: "بلک واتر" به وضیعت افغانستان کمک کرده نمی‌تواند


کمیسیون امنیتی و دفاعی مشرانو جرگه می‌گوید، افغانستان به راه حل صلح آمیز نزدیک شده و در این حالت پیشنهاد کمپنی امنیتی بلک واتر نمیتواند با وضعیت در این کشور کمک کند.

کمیسیون دفاعی و امنیتی مشرانو جرگه می‌گوید که دخالت کمپنی خصوصی امنیتی بلک واتر و آمدن سربازان اضافی خارجی به افغانستان امیدواری‌های افغان ها در رابطه به صلح را با خاک یکسان می‌سازد.

محمد هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون روز شنبه در واکنش به پیشنهاد کمپنی بلک واتر به رادیو آزادی گفت، تجربه نشان داده که راه حل چالش کنونی افغانستان جنگ نه بلکه صلح است.

محمد هاشم الکوزی
محمد هاشم الکوزی

او افزود:

"آمدن کمپنی بلک واتر و یا نیرو های خارجی دیگر به افغانستان هرگز به نفع این کشور نیست، ما از ترامپ و ناتو می خواهیم که دیگر پالیسی جنگ را در رابطه به افغانستان اختیار نکنند، بلکه بجای آن بالای پروسه صلح کار کنند، پیشنهاد کمپنی بلک واتر به نفع افغانستان نه بلکه به ضرر این کشور است."

فرینس ایرک موسس کمپنی بلک واتر به تازه‌گی پیشنهاد کرده است، نیرو های که قبلاً در اردوی امریکا خدمت کرده‌اند باید جایگزین سربازان امریکایی در افغانستان گردند.

آقای ایرک این پیشنهاد را پس از نشست بروکسل در باره افغانستان که در آن تعهد ادامه کمک با این کشور شد، مطرح کرده‌است.

فرینس ایرک که از متحدین نزدیک دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا نیز شمرده می‌شود گفته است که با سپردن جنگ افغانستان به کمپنی خصوصی مصارف جنگ در این کشور نیز کاهش خواهد یافت.

پاکستان هنوز نیز با امریکا از نیرنگ کار می‌گیرد و از طالبان مسلح حمایت می‌کند.

در نوار تصویری که دیروز از وی به نشر رسید همچنان آمده‌است که پاکستان هنوز هم در برابر امریکا از نیرنگ کار می‌گیرد و از طالبان مسلح حمایت می‌کند.

بلک واتر کمپنی امنیتی خصوصی مشهور امریکایی است و عساکر اجیر در اختیار دارد، فعالیت این کمپنی در سال ۱۳۹۲ خورشیدی در افغانستان منحل گردید.

حکومت افغانستان تا حالا در مورد اظهارات تازه موسس کمپنی بلک واتر ابراز نظر نکرده است.

از سوی هم حی گل سلیمانخیل از کارشناسان امنیتی افغان می‌گوید، با توجه به این که افغانستان حالا نیرو های توانا در اختیار دارد نیاز نیست که کمپنی‌های خصوصی امنیتی جنگ درین کشور را به پیش ببرد.

او افزود:

"ما حالا کماندوی توانا و نیروها و سکتورهای امنیتی قوی داریم، نیرو های ما حالا مجهز، در محیط، منطقه و جغرافیا نیز بلد هستند، اگر نیرو های خارجی در چوکات این کمپنی می‌آیند آنان نا بلد بوده و نمی‌دانند که کی گناهکار و کی بی گناه است."

آقای سلیمانخیل می‌گوید که بلک واتر یک کمپنی خصوصی امنیتی بدنام است و نمیتواند با بهبود وضعیت در افغانستان کمک کند.

به گفته وی بجای همچو پیشنهادات باید روی تجهیز و تقویت هرچه بیشتر نیروهای امنیتی افغان تاکید صورت گیرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG