لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

یوناما: در افغانستان تلفات افراد ملکی افزایش یافته‌است


زهرا حیدری یکی دیگر از جمله قربانیان حملات انتحاری
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:56 0:00

زهرا حیدری یکی دیگر از جمله قربانیان حملات انتحاری

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما می‌گوید در شش ماه نخست سال جاری میلادی تلفات افراد ملکی افزایش یافته‌است.

بنابر یافته‌های گزارش تازه دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان طی شش ماه نخست سال جاری میلادی ۱۶۹۲ فرد ملکی کشته و ۳۴۳۰ زخمی شده‌اند که در مقایسه به عین مدت زمان در ۱۰ سال گذشته ارقام بلند را نشان می‌دهد.

به اساس این گزارش نصف مجموع تلفات افراد ملکی از ناحیه استفاده از مواد منفجره جابه‌جا شده در حملات انتحاری و غیر انتحاری وارد گردیده‌است.

در این گزارش عامل دوم تلفات افراد ملکی جنگ‌های زمینی و قتل‌های هدفمند و عمدی، عملیات‌های هوایی و مواد انفجاری باقی مانده از جنگ گفته شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان عامل اساسی تلفات افراد ملکی را گروه‌های تروریستی می‌داند.

محمد رادمنش سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که گروه‌های تروریست است که همواره مردم را سپر قرارداده و با انجام حملات گوناگون سبب قتل آنان می‌گردند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"تروریستان و دهشت افگنان همیشه مردم را سپر و خانه‌های شان را به حیث موضع استفاده می‌کنند و اگر مردم بخواهند که آنان را از خانه‌های شان برانند آنان را از بین برده بعد می‌گویند در اثر حمله حکومت کشته شده اند در حالی که عامل اصلی همین گروه‌ها است."

به اساس یافته‌های یوناما در افغانستان، ۶۷ درصد کل تلفات افراد ملکی به عناصر مخالف حکومت نسبت داده شده که از این جمع ۴۲درصد آن طالبان، ۱۸ درصد آن گروه داعش و ۷درصد آن‌هم به عناصر نامعلوم ضد حکومت گفته شده است.

در عین حال نیرو های طرفدار حکومت باعث ۲۰ درصد کل تلفات ملکی که ۱۷ درصد توسط نیرو های ملی امنیتی افغان، ۲ درصد توسط نیرو های نظامی بین المللی و ۱ درصد هم توسط گروه‌های مسلح طرفدار حکومت در شش ماه نخست سال جاری میلادی گردیده است.

تادامیچی یاماماتو نماینده خاص سر منشی ملل متحد و رئیس یوناما در افغانستان در گزارش تازه این اداره گفته که آتش بس کوتاه میان حکومت و طالبان مسلح نشان داد که جنگ می‌تواند متوقف شود و غیر نظامیان افغان دیگر نیاز به تحمل صدمات ناشی از جنگ ندارند.

تلاش نمودیم تا نظر طالبان را نیز در مورد داشته باشیم اما موفق نشدیم.

در عین حال بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از این موضوع نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا با در نظرداشت قوانین جنگ از تلفات ملکی خودداری کنند.

بلال صدیقي
بلال صدیقي

او افزود:

"کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش تلفات ملکی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند متأسفانه ما در این اواخر شاهد هستیم که تأسیسات معارف تجمعات افراد ملکی مورد هدف قرار می‌گیرد ما خواهان این هسیتم که طرف‌های درگیر به قول بشر دوستانه بین المللی احترام قایل شده بیشتر از این امکان عامل المنفع و افراد ملکی را هدف قرار ندهند."

آقای صدیقی افزود که حکومت باید قواعد حقوق بشری بین المللی را به شکل درست آن رعایت، عاملان جنایات ضد بشری را به پنجه قانون سپرده و با محکمه جزایی بین المللی کمک کند تا قضایایی ضد بشری در افغانستان بررسی گردد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG