لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

ویسا: اشرف غنی دل‌اش را بالای رهبران گروه‌های سیاسی خالی کرد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و سرمقاله‌های شان را به اظهارات محمد اشرف غنی و عکس‌العمل‌ها در مورد آن در خصوص نشست اخیر و خواست شماری از رهبران سیاسی افغان اختصاص داده‌اند.

  • سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در یک مطلب خود در این مورد نوشته‌است که رئیس جمهور غنی یک بار دیگر سیاسیون را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

در مطلب آمده‌است که رئیس جمهور غنی روز گذشته که خطاب به مردم سخنرانی می‌کرد گفت که سرنوشت افغانستان را مردم تعیین می‌کنند نه یک قشر.

در مطلب این هم آمده‌است که رئیس جمهور در پاسخ به آن خواست احزاب سیاسی که روند ثبت‌نام باید متوقف گردد، با لهجه تند گفت که قانون اساسی در این بخش وضاحت دارد ور نباید جنجال‌ها در کشور عمیق گردد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته‌است که این گفته‌های محمد اشرف غنی که احزاب سیاسی از مردم نماینده‌گی کرده نمی‌توانند حرف بجا است، به‌خاطری‌که به باور سرمقاله نویس، احزاب فعلی بدون پرده انداختن بالای جنایت‌های گذشته‌شان کدام فعالیت سیاسی دیگر ندارند و همیشه به ملت و ادارات دولتی هشدار داده‌اند.

در سرمقاله آمده‌است که تمام کارهای این احزاب به تشویق دشمن تاریخی، به ادامه جنگ تحمیل شده و مسایل خشونت و جدایی مختص شده‌است.

  • ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در این مورد در سرمقاله‌اش نوشته‌است که رئیس جمهور غنی روز گذشته در نشست خبری دل‌اش را بالای رهبران گروه‌های سیاسی خالی کرد.

اما روزنامه می‌نویسد که اگر به واقعیت‌ها دقت کنیم باید به مظلومیت و ناتوانی مردم گریه کرد.

به‌خاطری‌که به باور سرمقاله نویس هرگاه مردم ما چنین احزاب سیاسی می‌داشتند که آرمان‌های مردم برای‌شان اولویت می‌داشت و به راستی ما چنان احزاب و گروه‌های می‌داشتیم که اصولی بوده و حرف‌شان از سوی مردم شنیده می‌شد، رئیس جمهور هیچگاه طعنه ناتوانی را نمی‌داد.

  • آرمان ملی

اما روزنامه آرمان ملی در این مورد نوشته‌است که حکومت وحدت ملی مطابق به قانون اساسی و بر بنیاد انتخابات شفاف به میان نیامده‌است و این اداره بر اساس یک توافق‌نامه سیاسی و به میانجیگری امریکا به وجود آمده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که رهبران حکومت وحدت ملی که امروز حرف از انتخابات شفاف می‌زنند آن‌ها و تیم‌های‌شان در انتخابات گذشته به گونه گسترده تقلب کرده‌اند.

روزنامه می‌نویسد که رئیس جمهور در اظهارات روز گذشته‌اش روی وضعیت جاری در کشور صحبت کرد، اما در عکس‌العمل به اعتراض‌های که در پیوند به کارکرد‌های نادرست منسوبین حکومتی در گوشه و کنار کشور جریان دارد، هیچ چیزی نگفت.

سرمقاله نویس این را هم نوشته‌است که رهبران حکومت باید تنها از طریق تلویزیون‌ها و رادیوها به منتقدان‌‌شان پاسخ ارائه نکنند، بلکه نیاز است که از نزدیک با آن‌ها ملاقات کرده و از راه قناعت دادن به یک دیگر شان مشکلات موجود در کشور را حل سازند.

XS
SM
MD
LG