لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

گلبدین حکمتیار: اگر مجبور شدیم مراکز انتخاباتی را بسته خواهیم کرد


رهبر حزب اسلامی می‌گوید اجازه نخواهد داد تا انتخابات پر از تقلب برگزار شود.

در ادامه تنش‌ها میان حکومت و احزاب سیاسی، رهبر حزب اسلامی می‌گوید احزاب سیاسی از خواسته‌های شان در مورد انتخابات به عقب نمی‌روند.

گلبدین حکمتیار روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت تنها ۳.۶ میلیون تن در روند ثبت نام انتخابات شرکت کرده‌اند در حالی‌که این رقم را کمیسیون انتخابات ۹ میلیون اعلان کرده‌است.

آقای حکمتیار افزود آنان خواستار تقابل با حکومت نیستند اما اگر به گفته وی مجبور شوند به سرک‌ها می‌برآیند و حتا درب کمیسیون مستقل انتخابات را خواهند بست.

او افزود:

"ما خشونت، تصادم و تقابل نمی‌خواهیم و ما را باید کسی مجبور نکند، اگر کسی تلاش کند که احزاب سیاسی را حذف کند طبیعی است که ما واکنش خواهیم داشت اگر کسی بخواهد انتخابات پر از تقلب را برگزار کند احزاب سیاسی و مردم در عکس العمل به آن به سرک ها خواهند ریخت و کمیسیون مستقل انتخابات را بسته خواهند کرد."

رهبر حزب اسلامی درحالی این اظهارات را بیان می‌کند که به تازه‌گی رئیس جمهور غنی به آدرس احزاب سیاسی انتقادات تند کرده‌است.

آقای غنی روز یکشنبه هفته روان در یک نشست خبری گفت احزاب سیاسی موجود از مردم نماینده‌گی کرده نمی تواند.

اما اقای حکمتیار می گوید، این بی انصافی است که کسی از نفوذ و تاثیر احزاب سیاسی چشم پوشی کند.

این در حالیست که روز شنبه هفته روان احزاب سیاسی مطرح کشور گردهم آمده و خواستار باطل شدن پروسه ثبت نام رای دهی و تغییر نظام انتخاباتی شدند.

این احزاب با صدور قطعنامه ای هشدار دادند اگر خواسته های شان پذیرفته نشود با تمام امکانات جلو برگزاری انتخابات را خواهند گرفت.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که مطابق قانون امورات شان‌را به پیش می‌برند و به خواسته‌ها و فرمایشات هیچ‌کس تن نمی‌‌دهند.

سید حفیظ‌الله هاشمی
سید حفیظ‌الله هاشمی

سید حفیظ الله هاشمی منشی و سخنگوی این کمیسیون چنین گفت:

"کمیسیون هیچ‌گاه فراتر از قانون گام نخواهد برداشت، برای ما در قانون هر چیز واضح است نه به فرمایش کسی کار می کنیم و نه به مشوره کسی بلکه تمامی امورات ما مطابق قانون به پیش میرود."

هرچند کمیسیون از پیشبرد کار ها مطابق قانون سخن می زند اما رهبر حزب اسلامی می‌گوید اگر پروسه انتخابات همین گونه ادامه یابد با اطمینان گفته میتواند که نتیجه اش خطرناک خواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG