لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

خشکسالی، اختلافات میان افغانستان و ایران روی تقسیم آب را شدت می‌بخشد!


خشکسالی، اختلافات میان افغانستان و همسایه اش ایران روی تقسیم آب را شدت می بخشد.

خشکسالی محصولات زراعتی را در افغانستان صدمه زده و حکومت افغانستان را واداشته تا در تلاش ساختن بندهای بیشتر آب در این کشور شود.

رفیق الله داودزی یکی از دهقانان که زمین های او در کنار دریای هلمند واقع است می گوید، خشکسالی به محصولات امسال اش صدمه رسانده و این، در چهل سال گذشته سابقه ندارد.

۶۰ هکتار زمین این دهقان در امتداد دریای هلمند افتاده و اما افغانستان فاقد ساخت و سازیست تا با استفاده از آن آب مورد نیاز آبیاری مزارع داودزی را فراهم کند.

داودزی این دهقان ولایت هلمند که گندم و حبوبات را در مزارع خود کشت می‌کند می گوید:

"آب دریای هلمند را می بینیم، اما نمی توانیم آن را برای سیر آب ساختن زمین‌های خود استفاده کنیم."

مقام‌ها در افغانستان می گویند، خشکسالی آنها را واداشته تا به اعمار بند‌های آب بپردازند تا اینکه مشکل دهقانان مانند داودزی رفع گردد.

پلان اعمار بند‌های آب در کشور باعث شده تا ایران بر علیه آن هشدار دهد.

افزایش خشکسالی در منطقه و بروز اعتراضات به خاطر فقدان آب، ایران را تکان داده و این کشور در مورد برنامه‌های ساخت و ساز بند آب حکومت افغانستان که در ماه اپریل اعلان شد، انتقاد کرده است.

تنش‌ها روی استفاده از آب هلمند از چندین ده به این سو، بین افغانستان و ایران باقی است و این موجب اتهاماتی شد که گویا تهران جنگجویان طالبان را کمک می کند.

اکنون حکومت افغانستان به طور فعال در تلاش جلب همکاری کشورهای کمک کننده به افغانستان می باشد، تا به تطبیق پلان اعمار بندها بپردازد.

بر اساس موافقتنامه که بین ایران و افغانستان در سال ۱۹۷۳ میلادی به امضأ رسید، سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند به این کشور اختصاص یافته است.

اما به خاطر نا امنی در افغانستان آب این دریا به طور غیر منظم استفاده می شود.

مقام های ایران می گویند، بر افغانستان فشار وارد نمیکنند که به آنها آب بدهد، بلکه، به گفته آنها موافقتنامه تقسیم آب را مراعات کند و با اعمار بندها به خاطر جلوگیری از آسیب به محیط زیست، هنگام طرح پلان بندهای جدید موافقه این کشور را بگیرد.

اما وزارت زراعت و مالداری افغانستان میگوید، سال پیش سه صد میلیارد مکعب آب در زمانی به ایران ریخت که خشکسالی در ۲۰ ولایت افغانستان احساس می شود.

مقام ها در وزارت زراعت و مالداری افغانستان، کشوریکه ۲۰ میلیون نفوس اش سرگرم کار در مزارع اند، می گویند که به خاطری خشکسالی ۴۵ در صد مردمان زراعت پیشه امسال از کشت و کار زراعت شان باز مانده اند.

فهیم الله ضیایی که تا ماه جون امسال مقام وزارت زراعت و مالداری را کار می کرد و در مذاکرات با تهران روی تقسیم آب از جانب افغانستان نماینده می نمود گفت:

"ما باید از منافع ملی خود دفاع کنیم."

وی افزود:

" ما در مورد چگونگی محافظت از منابع طبیعی خود به هدایت هیچ کشوری نیاز نداریم."

XS
SM
MD
LG