لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

ارگ در پیوند به گزارش نیویارک تایمز: فتوای علما بر طالبان تاثیر مثبت گذاشته‌است


حکومت افغانستان در پیوند به گزارش اخیر نیویارک تایمز مبنی بر توقف یافتن حملات طالبان در شهرها می‌گوید از هر اقدام که منجر به ختم جنگ شود، پشتیبانی می‌کند.

پس از نشر گزارش تازه نیویارک تایمز مبنی بر توقف یافتن حملات طالبان در شهرها، حالا ارگ می‌گوید از هر فیصله‌ای که سبب کاهش جنگ شود حمایت می‌کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز پنجشنبه «۲۸ سرطان ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت فتوای اخیر علمای اسلام در صفوف طالبان تاثیر مثبت گذاشته‌است.

به گفته وی، شماری زیادی از جنگویان طالب ادامه جنگ شان را مقابله با فتوای علما دانسته و جبهات نبرد را ترک گفته‌اند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"نشانه های واضح وجود دارد که بدنه اصلی نظامیان طالبان از جنگ خسته شده اند بنابر این از هر اقدامی که منجر به کاهش خشونت و تامین صلح و ثبات در کشور شود استقبال می کنیم."

این در حالیست که روزنامه نیویارک تایمز به تازه‌گی به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان نوشته که رهبری این گروه دستور توقف حملات انتحاری (فدایی) در شهرهای افغانستان را صادر کرده و آنان این تصمیم را عملی می‌کنند.

روزنامه به نقل از مجاهد نوشته که این فیصله به‌خاطر جلوگیری از تلفات غیر نظامیان صورت گرفته‌است.

در روزنامه آمده است، پس از آتش بس طالبان هیچ حمله‌ای در پایتخت نداشته اند.

اما ذبیح الله مجاهد با نشر پیامی به رسانه‌ها گفته است که سخنان وی از سوی روزنامه نیویارک تایمز تحریف شده‌است.

در پیام آمده که در پاسخ به پرسش خبرنگار نیویارک تایمز که چرا پس از عید در کابل یا دیگر شهرهای افغانستان مجاهدین حملات انتحاری را انجام نداده است، آقای مجاهد گفته است که عملیات در شهرها زمانگیر است و مجاهدین احتیاط می‌کنند تا اهداف را با دقت نشانه بگیرند تا به گفته وی به غیر نظامیان آسیب نرسد.

در همین حال شورای عالی صلح می‌گوید که تمایلات در سطوح رهبری طالبان برای آغاز گفتگوهای مستقیم و رو در رو بیشتر شده‌است.

احسان الله طاهری سخنگوی این شورا به رادیو آزادی چنین گفت:

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

"در سطوح رهبری طالبان تمایلات برای آغاز گفتگوهای مستقیم و رو در رو دیده شده و با گذشت هر روز بیشتر شده می‌رود انتظار داریم تا طالبان هرچه زودتر هیئت مذاکره کننده شان‌را برای آغاز گفتگوهای صلح معرفی کنند."

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز ازین اقدام طالبان می ستاید اما می‌گوید برای انجام پلان‌های نظامی شان آماده‌گی کامل دارند.

برخی از کارشناسان سیاسی تأکید دارند در صورتیکه این فیصله طالبان جنبه عملی پیدا کند باید حکومت افغانستان نیز اقدام مشابه را انجام دهد.

گزتارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG