لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

افغانستان و پاکستان وارد مرحله جدید اعتماد سازی شدند


اولین نشست گروه کاری افغانستان و پاکستان روی عملی ساختن پلان عمل مشترک دو کشور برای هماهنگی و تامین صلح در کابل به کار آغاز کرد.

روز یکشنبه اولین گروه کاری در سطح هیئت های وزارت های خارجه دو کشور در کابل به کار آغاز کرد.

قرار است این گروه کاری روی عملی ساختن پلان عمل مشترک اسلام آباد ـ کابل در بخش هماهنگی و تامین صلح کار کنند.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در آغاز این نشست که در مقر این وزارت برگزار شده گفت، در این نشست روی میکانیزم و عملی ساختن پلان عمل مشترک بحث خواهد شد.

حکمت خلیل کرزی
حکمت خلیل کرزی

به گفته وی، این گروه دارای پنج کمیته در بخش‌های سیاسی، امور مهاجرین، نظامی، امنیتی و اقتصادی می‌باشد.

او افزود:

"هدف این نشست این است که میان افغانستان و پاکستان در ساحات اعتماد سازی و روابط پیشرفت‌های صورت گیرد و جنگ که در افغانستان جریان دارد روی ساحات مختلف از حکومت پاکستان همکاری خواسته شود."

این در حالی است که اخیراً پلان عمل مشترک افغانستان و پاکستان روی مبارزه مشترک با تروریزم و تامین صلح نهایی شد.

پلان عمل مشترک میان دو کشور زمانی بیشتر مورد بحث قرار گرفت که شاهد خاقان عباسی صدر اعظم پیشین پاکستان در ماه حمل سال روان هجری شمسی به کابل سفر کرد.

در آن زمان صدراعظم پاکستان در دیدار با رئیس جمهور افغانستان توافق کردند تا مشاورین امنیت ملی و وزرای خارجه دو کشور روی نهایی کردن سند پلان عمل دو کشور کار را آغاز کنند.

به دنبال سفر عباسی چندین بار مقام های دو کشور سفرهای به کابل و اسلام آباد انجام دادند.

پاکستان یکی از کشورهای است که بارها به خاطر تروریست پروری مورد انتقاد حکومت افغانستان بوده‌است.

کابل پیش از این حتا لیست مراکز گروه‌های مسلح مخالف دولت را به اسلام آباد سپرده تا آن کشور برای از بین بردن آن اقدام کند.

اما پاکستان همواره تأکید کرده که با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کند.

در همین حال تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجه پاکستان که روز یکشنبه در آغاز نشست گروه کاری کابل و اسلام آباد سخنرانی می‌کرد گفت، آنان مطمئین هستند که با آغاز نشست این گروه کاری بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.

تهمینه جنجوعه
تهمینه جنجوعه

او افزود:

"ما انتظار داریم که از این راه پاکستان و افغانستان انشالله در منطقه در بخش‌های اقتصاد، ثبات و تامین صلح پیشرفت مشترک می‌کنند، ما از جانب هیئت خود این تعهد را می‌دهیم که برای پیشرفت این روند با تعهد اقدام می‌کنیم."

وی گفت، در حالی که به زودی انتخابات پاکستان صورت می‌گیرد سفر مقام‌های آن کشور به کابل تعهد اسلام آباد را برای بهبود روابط با کابل نشان می‌دهد.

اما بشیر هاتف کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، پاکستان با وعده‌های این چنینی‌اش می خواهد دولت افغانستان و جامعه جهانی را مصروف بسازد.

به گفته وی، هنوز سیاست خصمانه پاکستان در مقابل افغانستان ادامه دارد و تا زمانی که فشارهای جهانی بالای این کشور افزایش نیابند، سیاست اسلام آباد در مقابل کابل تغییر نخواهد کرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG