لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

دوستم از طرفدارانش خواست تا به مظاهرات پایان داده  و راه ها را باز نگهدارند


جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در برگشت از ترکیه، از همه هواخواهان خود به ویژه در ولایات شمال خواست تا راه های مواصلاتی را دوباره باز کنند و به مظاهرات و گردهمایی های شان پایان بدهند.

جنرال دوستم عصر امروز یک‌شنبه از ترکیه به کابل برگشت. از وی در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، صدها تن از طرفدارانش استقبال کردند.

او در گردهمایی وسیعی که به مناسبت برگشت دوباره اش به کابل برگزار گردیده بود، از طرفدارانش در ولایات جوزجان، فاریاب، سمنگان سر پل و سایر نقاط خواست تا تمامی راه‌های مواصلاتی، دفاتر دولتی و غیر دولتی را باز نگهدارند.

برخی از باشنده‌های ولایات شمال، در اعتراض به بازداشت نظام الدین قیصاری دست به اعتراض زده و در عین حال خواهان برگشت جنرال دوستم به کشور بودند.

آنان در این جریان راه‌های مواصلاتی را مسدود کرده و دفاتر دولتی به شمول دفاتر کمیسیون انتخابات را مسدود کرده بودند.

تظاهرات در برخی از ولایات شمال منجر به مسدود شدن راه های مواصلاتی و دفاتر دولتی گردیده بود
تظاهرات در برخی از ولایات شمال منجر به مسدود شدن راه های مواصلاتی و دفاتر دولتی گردیده بود

راه بندان و اعتراضات در شماری از ولایات شمال، باعث ایجاد مشکلاتی برای سایر باشنده‌های این ولایات گردیده و این روند منجر به کاهش فعالیت‌های تجارتی و افزایش قیمت‌های مواد خوراکی نیز گردیده بود.

رهبر حزب جنبش ملی گفت که وی به دلیل مشکلات صحی و برخی مسایل خانواده‌گی، در ترکیه به سر می‌برد.

جنرال دوستم در این سخنرانی خود هم‌چنان گفت که با قوت تمام در کنار حکومت وحدت ملی می‌ایستد و از برنامه‌های ملی از جمله تلاش‌های صلح و بازسازی حمایت می‌کند. اما وی در عین حال از برخی عملکرد های حکومت در برابر هوادارانش نیز انتقاد کرد.

جنرال دوستم، بازداشت نظام الدین قیصاری را غیر موجه دانست و وی را یکی از چهره‌های توصیف کرد که در برابر طالبان و مخالفین دولت افغانستان در شمال کشور با جدیت ایستاده‌گی کرده بود.

نظام الدین قیصاری، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در فاریاب به دلیل بد رفتاری با مردم و سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی اش، حدود دو هفته قبل توسط نیروهای ویژه کماندو در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب بازداشت گردید و به کابل منتقل شد.

نظام الدین قیصاری
نظام الدین قیصاری

جنرال دوستم در این گردهمایی گفت که قیصاری به زودی به شمال کشور بر می‌گردد.

جنرال دوستم از حدود یک سال به این طرف در ترکیه به سر می‌برد.

وی متهم است که احمد ایشچی معاون اسبق حزب جنبش ملی و والی پیشین جوزجان را لت و کوب کرده و بر وی تجاوز جنسی نموده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است که دوسیه‌های قضایی مربوط به جنرال دوستم هم‌چنان بررسی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG