لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

برخی وکلا و کارشناسان: ائتلاف نجات برای افغانستان در زمان کم از بین خواهد رفت


برخی اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان می‌گویند، با توجه به تجارب گذشته هر ائتلاف بر اساس منافع شخصی، سمتی و حزبی ایجاد شده و از همین لحاظ برای مدت طولانی دوام نکرده‌است.

به‌گفته آنان، هر گاه کدام حزب یا مقام‌های سابق حکومتی و یا اشخاص دخیل در حکومت منافع خود را در خطر ببینند به شکل‌دهی ائتلاف اقدام می‌کنند و هر زمانی‌که منافع برخی اعضای آن تأمین شد از ائتلاف بیرون می‌شوند و ائتلاف ارزش خود را از دست می‌دهد.

نادر خان کتوازی عضو ولسی جرگه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، در اظهارات اعضای ائتلاف نجات برای افغانستان از همین حالا تناقض موجود می‌باشد.

نادر خان کتوازی
نادر خان کتوازی

وی افزود:

"اگر شما اظهارات دوستم، محقق و عطا محمد نور را شنیده باشید در سخنان‌‌شان تناقض موجود بود، اظهارات محقق و نور تند بود و اما سخنان جنرال دوستم نرم بود، از این معلوم می‌شود که ممکن جنرال دوستم معامله کرده باشد، باور من این است که این ائتلاف تأثیر نخواهد داشت و در زمان کم از بین خواهد رفت."

سال گذشته عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور، عطا محمد نور رئیس اجرائیوی جمعیت اسلامی و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در نشستی در انقرۀ ترکیه به ایجاد ائتلاف نجات برای افغانستان اقدام کردند.

عطا محمد نور روز گذشته در محفل استقبال از برگشت عبدالرشید دوستم از ترکیه گفت، به زودی این ائتلاف اعلام موجودیت خواهد کرد.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

وی افزود:

"در مدت بسیار کم اواخر هفته جاری ائتلاف بزرگ نجات برای افغانستان که مربوط تمام اقوام، سازمان‌ها و احزاب افغانستان می‌شود اعلام می‌شود."

عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور در این مراسم گفت، تلاش می‌شود تا این ائتلاف گسترش یابد.

در همین حال برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند، در جوامع مردم سالار ایجاد ائتلاف‌ها یک امر طبیعی است که برخی این ائتلاف‌ها پس از ایجاد در زمان کوتاه از بین می‌روند.

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، ائتلاف نجات برای افغانستان هم ممکن در زمان کوتاه از هم بپاشد.

کبیر رنجبر
کبیر رنجبر

این‌که به کدام اساس؟ آقای رنجبر می‌گوید:

"عامل مهم این است که این ائتلاف بر اساس منافع شخصی و مؤقتی استوار است، در این ائتلاف منافع بنیادی ملی و اصول‌های ارزشی مطرح نشده‌است، به این اساس مردم به آن توجه نمی‌کنند و پشتیبانی مردم را جلب کرده نمی‌تواند."

نادر خان کتوازی عضو ولسی جرگه می‌گوید، در ائتلاف نجات برای افغانستان کسانی گرد هم آمده‌اند که در گذشته نیز ائتلاف‌های را شکل داده بودند، اما پس از دو یا سه نشست از هم پاشیده‌اند.

اما کبیر رنجبر می‌گوید، ائتلاف‌ها باید در محور منافع ملی ایجاد شوند تا با حمایت بزرگ مردمی روبه‌رو شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG