لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

واشنگتن پُست: عبدالرشید دوستم، جنجالی‌ترین چهره در افغانستان


چندین رسانه معتبر جهان به بازگشت عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به کابل تمرکز کرده اند.

  • وال ستریت

روزنامه امریکایی وال ستریت ژورنال نوشته است، آقای دوستم از حمله انتحاری یکشنبه در نزدیکی میدان هوایی کابل جان به سلامت برد.

به نوشته روزنامه، عبدالرشید دوستم که از جنگ سالاران پیشین به شمار می‌رود، به تخطی‌های حقوق بشری متهم است و پس از یکسال تبعید در ترکیه دوباره به افغانستان بازگشت.

وال ستریت ژورنال از اتهام آزار و اذیت جنسی و بدرفتاری با احمد ایشچی والی پیشین جوزجان توسط معاون اول ریاست جمهوری افغانستان یادآور شده و گفته است، آقای دوستم این اتهام‌ها را رد می‌کند و می‌گوید که ایشچی با شورشیان روابط داشت.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

در ادامه به نقل از عبدالرشید دوستم گفته شده است که «وی به دلیل مشکلات صحی یک سال را در ترکیه سپری کرده بود».

روزنامه وال ستریت ژورنال در مقاله‌اش این را به نقل از احمد ایشچی نوشته که او تعهد کرده است، قضیه‌اش را علیه آقای دوستم دنبال خواهد کرد.

به‌گفته آقای ایشچی، او از معامله سیاسی که در نتیجه آن عبدالرشید دوستم به افغانستان بازگشت، اطلاعی نداشت.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست هم نوشته که عبدالرشید دوستم، جنجالی‌ترین چهره در افغانستان و معاون اول ریاست جمهوری از تبعید بازگشت.

به نوشته روزنامه، آقای دوستم یک سال پس از وارد شدن اتهام‌های آزار و اذیت جنسی بر وی، با استقبال گرم مقام‌های حکومتی، وارد افغانستان شد.

جنرال دوستم به هنگام ورود به کابل با استقبال گرم مواجه شد
جنرال دوستم به هنگام ورود به کابل با استقبال گرم مواجه شد

اما واشنگتن پُست در ادامه نوشته که مشکلات حقوقی او تا هنوز پا برجاست و همچنان حمله انتحاری یکشنبه هنگامی که آقای دوستم به کابل رسید، نمایانگر چالش‌های پیشرو در افغانستان است.

روزنامه این نکته از اظهارات عبدالرشید دوستم را برجسته ساخته که گفته است، به حیث معاول اول ریاست جمهوری، صلح با طالبان بیشتر از هر وظیفه دیگر برایش مهم خواهد بود.

در ادامه مطلب آمده که قضیه دوستم و ایشچی برای رئیس جمهور اشرف غنی یک درد سر بوده و در گذشته، آقای غنی، دوستم را یک قاتل شناخته شده خطاب کرده بود.

به نوشته واشنگتن پُست علت سپری کردن بیش از یک سال آقای دوستم در ترکیه، معالجه صحی عنوان شده و شاید چنین هم باشد، زیرا او به مقدار خیلی زیاد شراب می‌نوشید و در گذشته از بیماری جگر رنج برده است.

  • فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز به موضوع دیگری پرداخته و نوشته است، امریکا باید به پیشنهاد گفتگو ها با طالبان ایستاده بماند.

به نوشته روزنامه، اظهارات جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های بین‌المللی در افغانستان که از وزیر خارجه امریکا در مورد گفتگو ها با طالبان نقل کرد، به سرخط رسانه‌ها مبدل شد.

فایننشل تایمز در ادامه می‌افزاید، امریکا در نخست انتظار داشت که طالبان را به سرعت و به صورت کامل شکست می‌دهد، اما اردوی ایالات متحده از مدت‌ها از این امیدواری بیرون شده که جنگ را به سرعت پایان می‌دهد و به این باور رسیده که تنها اگر منابع بیشتر در دسترس داشته باشد، پیروزی ممکن است.

نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان
نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان

به استدلال روزنامه، طالبان در بیش از ۴۰ درصد خاک افغانستان کنترول دارند یا در آن‌جا ها مشغول جنگ استند و در عین حال تلفات غیر نظامیان امسال به بیشترین حد خود رسیده است، بناء صلح در افغانستان به یک پدیده گریزان مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG