لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

نگرانی برخی از اعضای ولسی جرگه از وخیم بودن وضعیت امنیتی در شماری از ولایات!


حمله دیروز شهر کابل
حمله دیروز شهر کابل

برخی از اعضای ولسی جرگه از وخیم بودن وضعیت امنیتی در شماری ولایات افغانستان نگرانی دارند.

آنان می‌گویند که تهدیدات امنیتی در اکثر نقاط افغانستان شدت یافته و اگر حکومت در زمینه توجه جدی نکند حملات مخالفان مسلح بیش از این وسعت خواهد یافت.

صالح محمد صالح عضو این کمیسیون روز سه شنبه «۰۲ اسد ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که حکومت در کنار موضوع صلح به دفاع از خاک افغانستان نیز توجه جدی داشته و به مخالفین مسلح اجازه ندهد که زنده‌گی مردم را به خطر مواجه سازد.

صالح محمد صالح
صالح محمد صالح

او افزود:

"در سراسر افغانستان امنیت روز به روز وخیم می‌شود، اگر شما حمله انتحاری در کابل را مشاهده کنید و یا افزایش ناامنی‌ها در ننگرهار را ببینید در مجموع گفته نمی‌توانیم که در کدام ولایت امنیت خوب در کدام آن خراب است. طالبان در هر ولایت که بخواهند می‌توانند حمله کنند و مردم را به مشکل مواجه سازند، پس گفته می‌توانیم که در کل امنیت افغانستان خوب نیست و باید دولت متوجه باشد."

این در حالیست که در این اواخر ناامنی‌ها در اکثر ولایات افغانستان شدت یافته است.

ننگرهار، فاریاب، غزنی، کندز، بدخشان، زابل، فراه، سرپل و غیره از ولایاتی اند که ناامنی‌ها در آن با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

هفته گذشته اعضای مشرانو جرگه نیز وضعیت امنیتی افغانستان را نگران کننده خواند و حکومت را در عقب زدن مخالفین مسلح ناکام عنوان کردند.

آنان گفتند که حکومت باید هرچه زودتر برای حفاظت از زنده‌گی مردم دست به کار شود.

در این حال وزارت دفاع افغانستان با آن که ناامنی در شماری از ولایات این کشور را می‌پذیرد، اما می‌گوید که هم‌اکنون ۱۱ عملیات تهاجمی بر ضد گروه‌های مسلح در برخی ولایات جریان دارد.

جنرال محمد رادمنش
جنرال محمد رادمنش

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت:

"ما هم در برابر این‌ها از تمام ظرفیت‌های مان استفاده می‌کنیم. عملیات‌های تهاجمی ما در ولایت‌های ننگرهار، کاپیسا، فاریاب، کندز، هلمند، غزنی، پکتیا، زابل، ارزگان و پکتیکا جریان دارد و هدف ما این است که بتوانیم صلح را در کشور تأمین بکینم."

از سوی هم برخی از آگاهان امنیتی نگرانی اعضای ولسی جرگه در پیوند به افزایش ناامنی‌ها را بجا دانسته و دلیل آن را عدم هماهنگی و مدیریت ضعیف در نهاد های امنیتی عنوان می‌کنند.

محمد انور سلطانی یکی از آنان به رادیو آزادی گفت که برای مهار کردن تهدیدات امنیتی باید هماهنگی میان نهاد های امنیتی افزایش پیدا کند و نیروهای نظامی افغان هم با سلاح‌های پیشرفته تجهیز شوند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG