لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

کمیسیون شکایات انتخاباتی: کمیشنران در ولایات تا ۱ یا ۲ روز آینده معرفی می‌شوند


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید سرانجام موضوع کمیشنران در ولایات حل شده و آنان تا "یک یا دو روز" آینده به گونه رسمی معرفی می‌شوند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که کارها مطابق پلان و تقسیم اوقات به پیش رفته و مشکلات کمیشنران در ولایات تقریباً حل شده‌است.

عبدالبصیر فایز یک کمیشنر این کمیسیون روز سه شنبه به «۰۲ اسد ۱۳۹۷» رادیو آزادی گفت که ممکن لیست کمیشنران امروز یا فردا از سوی ریاست جمهوری به آنان سپرده شود.

او افزود:

"خوشبختانه موضوع کمیشنران ما تقریباً حل شده‌است، بحث‌های را که با حکومت داشتیم، نواقص که در بخش اسناد کمیشنرها احساس می‌شد رفع شده‌است، ما یکبار دیگر پیشنهاد را فرستادیم، معلومات را که من دارم، ان‌شاءالله امروز یا فردا مسئله کمیشنران ما به سطح تمام افغانستان حل می‌گردد."

کمیسیون شکایات انتخاباتی حدود دو ماه قبل لیست ۱۰۲ نفری را به ریاست جمهوری فرستاد، اما ریاست جمهوری از این میان ۲۷ تن را به‌حیث کمیشنران این کمیسیون معرفی کرده‌است.

ریاست جمهوری گفته بود که در اسناد کمیشنران مشکل وجود دارد، اما حالا کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که مشکل اسناد کمیشنران حل شده‌است.

در این حال یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید که با این اقدام ظرفیت‌های کمیسیون شکایات انتخابات بالا می‌رود.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"ظرفیت‌های کمیسیون بلند می‌رود، دفاتر در مرکز و ولایات فعال می‌شوند، این بالای چگونگی پروسه تأثیر خوب دارد، بحث عدالت انتخابات بسیار مهم است که آن هم تکمیل می‌شود."

عبدالبصیر فایز کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که تا حال کمیسیون ۶۷۰ شکایت را در سه کته‌گوری ثبت کرده‌است.

آقای فایز می‌افزاید که از این میان نزدیک به دوصد شکایت در پیوند به کاندیدان احتمالی می‌باشد که افراد مسلح دارند و ۱۳۰ دیگر در مورد کاندیدان احتمالی است که نام‌شان از لیست ابتدایی کمیسیون مستقل انتخابات حذف شده است و تعداد باقی مانده در جمع کاندیدان احتمالی اند که در لیست ابتدایی جا داشته و در موارد مانند قتل، دزدی و سرقت اموال دخیل اند.

عبدالبصیر فایز می‌گوید که از جمع این شکایات تنها مراحل مختلف بررسی ۳۸ آن تکمیل شده و بقیه در مراحل ثبت، تصنیف، تحلیل و تدقیق قرار دارند.

مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند، آنان توقع دارند که این شکایات تا تاریخ تعیین شده یعنی یازدهم ماه اسد تکمیل گردد.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا تأکید می‌کند که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید در کارهای خود به دقت و شفافیت توجه زیاد داشته باشد، تا به‌گفته این بنیاد عدالت انتخاباتی به‌گونه درست آن تطبیق گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG