لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

کوچی‌ها از نبود مکتب و مراکز صحی در بلخ شکایت دارند


کوچی‌ها در بلخ از نبود امکانات تعلیمی و عدم دسترسی به مراکز صحی در این ولایت شکایت دارند.

غلام فاروق عبیدی رئیس عمومی کوچی‌های ولایت بلخ در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرده‌است که در بیش از ۹ ولسوالی بلخ کوچی‌ها زنده‌گی می‌کنند، اما از چندین سال به این‌سو برای‌شان هیچ‌گونه امکانات تعلیمی مساعد نشده و اطفال‌شان به مکاتب دستری ندارند.

غلام فاروق عبیدی در رابطه گفت:

"مکتب نداریم، اطفال ما به مراکز تعلیمی دسترسی ندارند، هیچ‌گونه پروژه و برنامه تعلیمی از سوی ریاست معارف برای کودکان کوچی در بلخ تطبیق نشده‌است. اطفال ما بی‌سواد بزرگ می‌شوند."

با این حال صبغت‌الله مستقیم رئیس معارف بلخ می‌گوید تا زمانی‌که کوچی‌ها به‌گونه دایمی در یک ساحه مشخص مسکن گزین نشوند، آنان قادر به مساعد ساختن زمینه تعلیم برای اطفال کوچی نخواهند بود.

آقای مستقیم در رابطه گفت:

"کوچی‌ها در یکجا مستقر نیستند و نمی‌شود هر جا که آن‌ها کوچ کنند، ما برای‌شان در آن ساحه یک مکتب اعمار کنیم."

نبود مراکز صحی و عدم دسترسی به امکانات درمانی از مشکلات دیگر زنان و اطفال کوچی در ولسوالی‌های دور افتاده بلخ است که مسئولان ریاست کوچی، ریاست صحت عامه بلخ را به بی‌توجهی در این قسمت متهم می‌کنند.

غلام فاروق عبیدی مسئول ریاست عمومی کوچی‌های بلخ در مورد می‌گوید:

"زنان و اطفال کوچی‌ها که در صحرا‌ها و مناطق دور در ولسوالی‌های بلخ زنده‌گی دارند، به هیچ‌گونه خدمات صحی دسترسی ندارند و اطفال آنان در جریان زایمان از بین می‌روند. برای ما خدمات صحی ارائه نمی‌شود."

در عین وقت داکتر فهیم شریفیار مسئول بخش کوچی‌ها در ریاست صحت عامه بلخ می‌گوید که در ۹ ولسوالی این ولایت برای کوچی‌ها مراکز سیار صحی وجود دارد.

وی گفت که تنها در یک ماه گذشته برای بیش از ۱۸ صد کوچی در بخش‌های سرا پا، ولادی و نسایی ارائه خدمات صحی صورت گرفته‌است.

آقای شریفیار در این باره گفت:

"تنها در جریان همین ماه بیش از ۱۸ صد تن از کوچی‌ها به مراکز تداوی و درمان مراجعه کرده‌اند. برای کوچی‌ها خدمات صحی در بلخ ولادی و نسایی، سرا پا و دیگر بخش‌ها ارائه شده‌است."

با آن‌که کوچی‌ها از نبود مراکز تعلیمی و عدم دسترسی به خدمات صحی در اکثر مناطق بلخ شکایت دارند، خواستیم در مورد رسیده‌گی به مشکلات کوچی‌ها نظر کمیسیون حقوق بشر افغانستان را نیز با خود داشته باشیم، اما بلال صدیقی سخنگوی این نهاد به رادیو آزادی گفت که کمیسیون حقوق بشر در رابطه به مشکلات کوچی‌ها هیچ‌گونه سروی انجام نداده‌است.

این در حالیست که نه‌تنها در بلخ، بلکه در سایر ولایات شمالی کشور کوچی‌ها با مشکلات مشابه دست و پنجه نرم می‌کنند و به‌گفته مسئولان اتحادیه کوچی‌های شمال، خشک سالی‌های سال روان به مشکلات آنان افزوده‌است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG