لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش افراد دارای معلولیت در کشور سخن می‌زند


کمیسیون حقوق بشر افغانستان از وضعیت افراد دارای معلولیت در کشور نگران است و می‌گوید در سال‌های پسین شمار این افراد افزایش یافته‌است.

علی محبتی مسئول بخش حمایت از افراد دارای معلولیت این کمیسیون روز چهارشنبه «۰۳ اسد ۱۳۹۷» در کنفرانس هماهنگی تعلیمات فراگیر گفت، افراد دارای معلولیت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای رسیده‌گی به آن‌ها تلاش کمتر صورت می‌گیرد.

او افزود:

"متأسفانه امار افراد دارای معلولیت سال به سال افزایش پیدا می‌کند. جنگ، نا امنی و حوادث سبب ایجاد معلولیت می‌شود، حتی پولیو که باید در سال ۲۰۰۵ محو می‌شد، اما تا هنوز محو نشده و از اطفال قربانی می‌گیرد و آنان را معلول می‌سازد."

آخرین سروی ملی معلولیت در سال ۲۰۰۵ از سوی مؤسسۀ هندیکپ انجام شد. این سروی نشان می دهد که ۲.۷ درصد نفوس افغانستان را اشخاص دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.

بر مبنای یافته های سروی هندیکپ ، از این میان، ۸۴۰ هزار تن این اشخاص دارای معلولیت شدید اند و بیش از ۱۱۰ هزار آنان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از اثر جنگ‌های چند دهه دچار معلولیت شده‌اند.

پس از آن، سروی تازه از افراد دارای معلولیت در کشور صورت نگرفته‌است.

از جملۀ مجموع افراد دارای معلولیت، حدود ۱۲۸ هزار آنان مطابق قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت، امتیاز دریافت می‌کنند.

به‌گفته مسئولان وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین، برای هر معلول کُلی، سالانه ۶۰ هزار افغانی و برای معلولین قسمی، سالانه ۳۰ هزار افغانی حقوق داده میشود. در مجموع، سالانه ۱۶ میلیارد افغانی به معلولین پرداخت می‌گردد.

عبدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در زمینۀ دسترسی به خدمات صحی، تعلیمی، توزیع زمین و آموزش‌های فنی و حرفوی نیز خدمات و سهولت‌های را برای معلولین فراهم کرده‌اند.

سرباز معلول افغان که ثبوت شهامت در چهرۀ غمگین‌اش هویداست
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00

او افزود:

"حکومت افغانستان تعهد واضح دارد تا برای معلولین به‌خصوص معلولین جنگی رسیده‌گی بهتر و همه‌جانبه کند تا آن‌ها از زنده‌گی بهتر برخوردار شوند."

از سوی هم نعیم بهین رئیس تعلیمات عمومی وزارت معارف افغانستان در این کنفرانس گفت برای فراگیر شدن آموزش افراد دارای معلولیت تلاش بیشتر می‌کنند.

در همین حال یوسف صابر یک عضو کمیسیون شهدا و معلولین ولسی جرگه می‌گوید، حکومت تا هنوز نتوانسته خدمات اساسی را به معلولین فراهم کند.

وی تأکید دارد در کنار حکومت باید سکتور خصوصی هم نقش زیادی برای باز توانی و ایجاد اشتغال برای معلولین ایفأ کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG