لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

ائتلاف بزرگ ملی با هشدار دادن به حکومت اعلام موجودیت کرد


ائتلاف بزرگ ملی افغانستان امروز در کابل اعلام موجودیت کرد.

اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان به روز پنجشنبه در کابل حین اعلام موجودیت‌اش در خصوص و ضعیت امنیتی و سیاسی در کشور ابراز نگرانی کرد.

عطا محمد نور عضو این ائتلاف و والی سابق بلخ می‌گوید که به اثر بی‌کفایتی حکومت وضعیت در افغانستان رو به خراب شدن میرود.

وی میگوید که ائتلاف ایجاد شده از تمام امکانات و تاثیرگذاری‌اش برای بهتر شدن وضعیت در کشور استفاده می‌کند.

عطا محمد نور

او افزود:

"شما می‌دانید که فقر و جنگ، تعصبات قومی، از سوی یک حلقه خاص تلاش برای خود خواهی، انحصار قدرت بدست چند نفر این همه در کشور بیداد می‌کند و کشور را با چالش روبه‌رو کرده‌است بهبود وضعیت وظیفه مشترک ما و شما است."

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، عطا محمد نور والی پیشین بلخ، انوار الحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان، رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی، همایون همایون معاون اول ولسی جرگه، ضیا مسعود، ظاهر قدیر و شماری دیگر از سیاسیون در این ائتلاف شامل اند.

اعضای این ائتلاف می‌گویند که به زودی خط مش خود را اعلام کرده و با دیگر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به تلاش‌های شان ادامه می‌دهند.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان با پخش اعلامیه‌ای گفته است از هر حرکت و جریان‌های سیاسی حمایت می‌کند که برنامه‌های آن با قانون اساسی کشور مطابقت داشته باشد.

در اعلامیه همچنان آمده‌است که حکومت در مسایل مهم سیاسی نظریات احزاب، جریان‌های سیاسی و مردم را در نظر گرفته است و مردم در انتخابات در مورد همه این مسایل قضاوت خواهند کرد.

این در حالیست که پیش از این محمد اشرف غنی انتقادهای تندی را به آدرس احزاب سیاسی مطرح کرده بود.

اما محمد محقق عضو ائتلاف و معاون دوم ریاست اجرائیه می‌گوید که به حاشیه کشاندن احزاب و جریان های سیاسی از پروسه های ملی از سوی حکومت به هیچ وجه برای آنان قابل قبول نیست.

محمد محقق

او افزود:

"گوش‌های حکومت را باید باز کرد و چنین فکر نکند که یک چند حزب آمد و در مورد انتخابات یک ورقه را داد و اگر ما با آنها جنجال کنیم خواهند ترسید، این احزاب گم شدنی نیست، یا طرح احزاب سیاسی در مورد انتخابات را بپذیرد و زمینه را برای انتخابات شفاف فراهم سازد و گر چنین نمی‌کند پس باید انتظار حرکت‌های سیاسی از سوی این ائتلاف را داشته باشد."

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در حالی اعلام موجودیت می‌کند که پیش از این نیز ائتلاف نجات افغانستان و برخی از ائتلاف‌های سیاسی دیگر اعلام موجودیت کرده اما انتقادهای در مورد تاثیر گذاری آن‌ها مطرح شده‌است.

اما آقای محقق می‌گوید که این‌بار حکومت خواست‌های ائتلاف آن‌ها را نباید بی‌ارزش بداند، زیرا آنان برای گرفتن حق شان از راه های مشروع سیاسی متعهد اند و هرگاه به گفته وی این حق برای‌شان داده نشود آن‌را از راه زور به‌دست خواهند آورد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG