لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

افغانستان با امیدواری به حکومت جدید پاکستان مینگرد


افغانستان انتظار دارد که حکومت جدید پاکستان در موفقیت پروسه صلح به طور جدی همکاری کند.

افغانستان ابراز امیدواری می کند که حکومت جدید پاکستان در پیروزی پروسه صلح این کشور، گام های جدی و عملی بردارد.

ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان می گوید، تروریستان منافع سیاسی و نظامی یک کشور را تضمین کرده نمی توانند و استفاده از تروریستان به عنوان ابزار، نادرست است.

ریاست اجراییه : تروریستان منافع سیاسی و نظامی یک کشور را تضمین کرده نمی توانند

ریاست اجراییه افغانستان این مطلب را در عکس العمل به اظهارات عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان بیان کرده که گفته است، از تلاش های صلح افغانستان، حمایت می کند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجراییه در صحبتی با رادیو آزادی گفت:

"پاکستان در امر صلح و جنگ افغانستان می تواند نقش جدی بازی کند. ما اعلان کردیم که تروریستان نمی توانند که منافع هیچ کشوری را تامین کنند و استفاده ابزاری از گروه های ترویستی، نادرست است. انتظار ما از حکومت جدید پاکستان این خواهد بود که در راستای به موفقیت رسیدن پروسه صلح افغانستان گام های جدی و عملی بردارد تا ما شاهد بهبود وضعیت در افغانستان و آرامش در سطح منطقه و جهان باشیم."

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان که در گذشته اظهاراتش عکس العمل های را در افغانستان برانگیحته بود، در برابر افغانستان از یک سیاست معتدل سخن گفته است.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان
عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان

عمران خان روز پنجشنبه درسخنرانی اش در تلویزیون دولتی پاکستان گفت، در تامین صلح در افغانستان و کار مشترک با ایالات متحده امریکا تلاش می کند.

اما او پیش از این، مبارزۀ نظامی ایالات متحده در افغانستان و حملات طیاره های بدون سرنشین امریکا بر جنگجویان گروه های تندرو را در پاکستان،انتقاد کرده بود.

حزب تحریک انصاف در انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه پاکستان کرسی های زیادی را بدست آورد،ولی موفق نشد که اکثریت مطلق را از آن خود سازد.

عمران خان در انتخابات پاکستان کرسی های زیادی را در پارلمان به دست آورده است، اما موفق به کسب اکثریت کرسی های پارلمان نشده است
عمران خان در انتخابات پاکستان کرسی های زیادی را در پارلمان به دست آورده است، اما موفق به کسب اکثریت کرسی های پارلمان نشده است

برای بدست آوردن اکثریت در اسامبلی ملی پاکستان که ۲۷۲ کرسی دارد، به ۱۳۷ کرسی نیاز است. اما حزب تحریک انصاف توانسته که ۱۱۵ کرسی را از آن خود سازد.

به این ترتیب حزب تحریک انصاف مجبور است که برای تشکیل حکومت با دیگر احزاب سیاسی و یا کاندیدان مستقل ائتلاف نماید.

حدس و گمان ها بر این است که عمران خان از حمایت اردو پاکستان برخودار بوده باشد. اردوی پاکستان در برکناری نوازشریف از مقام صدارت این کشور دخیل بود.

نواز شریف تلاش می کرد که صلاحیت عنعنوی اردو را در پاکستان، کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG