لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

لوی سارنوالی برای از بین بردن فساد اداری خواهان کمک عالمان دین شد


لوی سارنوالی و شورای سرتاسری علمای افغانستان برای از بین بردن فساد اداری نقش عالمان دین را مهم می‌دانند.

لوی سارنوالی افغانستان می گوید فساد اداری عامل عمده نا امنی، بیکاری، فقر و افزایش جرایم و چالش های دیگر در کشور است.

به هدف مبارزه با فساد اداری روز شنبه کنفرانس دو روزه علمای کشور تحت نام "صدای منبر بر ضد فساد اداری" از سوی لوی سارنوالی به همکاری وزارت حج و اوقاف افغانستان راه اندازی شد.

مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان گفت فساد اداری افغان‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و لازم است برای مبارزه با این پدیده در کنار ارگان‌های امنیتی و کشفی عالمان دین نیز نقش شان‌را ایفأ کنند.

مولوي قیام الدین کشاف
مولوي قیام الدین کشاف

او افزود:

"اکثریت ادارات ما مفسد است، رشوه دادن، رشوه گرفتن، غصب کردن، اختلاس و شدت یافتن جنگ در کشور همه بستگی به فساد اداری دارد اگر سهولت های دیگر را برای مردم رنجیده کشور فراهم کرده نمی‌توانیم پس بیاید صدا منبر را عام کنیم و بر ضد فساد مبارزه خود را آغاز نمایم."

در حالی بر مبارزه علما بر ضد فساد اداری تاکید می‌شود که از سال ۲۰۰۱ به این سو به هدف جلوگیری از فساد ده‌ها اداره فعال شد و تا حال فعالیت دارند اما به گفته مردم و کارشناسان اکثریت این اداره‌ها در امر مبارزه با فساد اداری ناتوان شده‌اند.

در کنار آن برخی موسسات معتبر تحقیقاتی خارجی و سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش‌های پیهم‌اش گفته است که با وجود تلاش های مکرر دولت افغانستان فساد اداری درین کشور هنوز هم موجود است.

فرید حمیدی
فرید حمیدی

​از سوی هم فرید حمیدی لوی سارنوال کشور در این کنفرانس گفت در کنار دولت در امر مبارزه با فساد اداری عالمان دین نیز میتوانند این مبارزه را کامیاب کنند.

او افزود:

"صلح با فساد ممکن نیست امیدوارم که در ازبین بردن فساد در کنار صداقت و قاطعیت دولت به کمک عالمان دین بتوانیم در برابر این پدیده جدی، موثر و دومدار مبارزه داشته باشیم."

اما قاسم حلیمی یکتن از عالمان دین می گوید برای جلوگیری از فساد در کنار تبلیغات عالمان دین تطبیق قانون با قاطعیت و جدیت ان از سوی دولت، بهترین راه حل است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG