لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

کمیشنران تازۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی فردا در ولایات به کار شان آغاز می‌کنند


کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی می‌گوید، کمیشنران تازۀ این کمیسیون فردا در ولایات به کار شان آغاز می‌کنند.

هرچند بر بنیاد زمان‌بندی چهار روز دیگر به پایان اعلام نتیجه رسیده‌گی به شکایات انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها باقی مانده است، اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، کمیشنران تازۀ این کمیسیون روز سه شنبه به کار شان در ولایات آغاز می‌کنند.

علی رضا روحانی منشی و یکی از کمیشنران این کمیسیون روز دوشنبه «۰۸ اسد ۱۳۹۷» پس از مراسم تحلیف این کمیشنران در یک نشست خبری در کابل گفت که علت تأخیر در معرفی کمیشنران، ناوقت رسیدن فهرست این کمیشنران از سوی ریاست جمهوری به آنان بوده است.

روحانی می‌گوید برای این کمیشنران پس از ادای مراسم تحلیف، آموزش‌های یک روزه در پیوند به چگونگی رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی نیز داده می‌شود.

او افزود:

"یک بخش فهرست کمیشنران که ۲۷ تن بودند، قبلاً از سوی ریاست جمهوری منظور شده بود و فهرست که تازه برای ما رسیده‌است و در این هفته از سوی رئیس جمهور تأیید شده با جمع فهرست گذشته، شمار کمیشنران به ۱۰۲ تن رسیده‌است. ان‌شاءالله سر از فردا ما این کمیشنران مان را به ولایات می‌فرستیم و به کار شان آغاز می‌کنند."

بر بنیاد قانون انتخابات افغانستان، برای هر ولایت ۵ کمیشنر دایمی و سه کمیشنر موقت به کار گماشته می‌شوند که یکی از آنان باید خانم باشد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید از بهر پیدا نشدن کمیشنران خانم در ۵ ولایت به‌جای آن کمیشنران مرد را فرستاده‌اند.

در این میان، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، هرچند برای معرفی کمیشنران این کمیسیون زمان ناوقت شده‌است، اما معرفی این کمیشنران را یک اقدام بجا می‌خواند.

هرچند برای معرفی کمیشنران این کمیسیون زمان ناوقت شده‌است، اما معرفی این کمیشنران یک اقدام بجا است.

به‌گفته نعیم اصغری مسئول بخش رسانه‌های این نهاد، کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی از آغاز نتوانسته است که کارهایش را بر بنیاد قانون به پیش ببرد.

او افزود:

"بدبختانه کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی از آغاز نتوانسته است که این پروسه را به گونه قانونی به پیش ببرد که یکی از مثال‌های روشن آن تأخیر در گزینش کمیشنران ولایتی این کمیسیون است."

حال، کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی می‌گوید تا کنون حدود ۸۰۰ شکایت برای آنان رسیده‌است که کار بررسی و رسیده‌گی به آن ادامه دارد و ممکن برخی از کسانی‌که نام‌هایشان در فهرست نخستین است پس از بررسی‌ها حذف شوند و کسانی‌که نام‌هایشان از این فهرست حذف شده بود، دوباره راه پیدا کنند.

این کمیسیون همچنان می‌گوید، انتظار دارند روند بررسی و رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در زمان مشخص آن که ۱۱ اسد سال روان است، به پایانش برسد.

با این همه، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان تأکید می‌ورزد که کمیسیون شکایات انتخاباتی برای تأمین عدالت باید در کار رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی از دقت و شفافیت هرچه بیشتر کار گیرد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG