لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

۱۰ نامزد احتمالی از لیست کاندیدان ولسی جرگه حذف شدند


ده نامزد احتمالی از لیست کاندیدان ولسی جرگه حذف شدند.

کمیسیون ویژه بررسی نامزدان متهم به عضویت یا فرماندهی گروه‌های مسلح غیر قانونی می‌گوید تمامی شکایت‌ها در باره نامزدان احتمالی ولسی جرگه ارزیابی شده و روند تصمیم گیری‌ها جریان دارد.

عبدالعزیز آریایی رئیس این کمیسیون و کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت تا کنون درمورد شکایات واصله مربوط به ۵۴ نامزد احتمالی ولسی جرگه، فیصله کرده‌اند.

او افزود:

"تقریباً بررسی تمامی دوسیه‌ها تکمیل شده، از یک روز به این سو روند تصمیم گیری آغاز شده ما شب گذشته تا ۱۲ بجه کار کردیم و در نتیجه ۱۰ تن حذف شدند، به ۱۳ تن هشدار عادی دادیم، به ۵ تن هشدار جدی، به ۵ تن دیگر توصیه کردیم و ۲۱ مورد دیگر رد شدند."

آقای آریایی از افشای نام این افراد خود داری کرد و گفت کمیسیون ویژه شخصاَ به این افراد تماس خواهد گرفت.

به گفته وی حذف شده‌گان فرصت دارند تا طی دو روز خواستار استیناف شوند و اعتراض شان‌را به کمیسیون شکایات انتخاباتی درج کنند.

به گفته آقای اریایی برای آنان بیش از ۲۲۰ شکایت در باره نامزدان احتمالی ولسی جرگه رسیده و تا کنون به ۱۰۰ شکایت که مربوط به ۵۴ نامزد می‌شود رسیده‌گی صورت گرفته‌است.

این افراد به اتهام همسویی با دشمن، داشتن افراد مسلح غیر مسئول و یا رهبری این گروه‌ها، قاچاق مواد مخدر، غصب دارایی‌های عامه و انجام جرایم سازمان یافته از لیست کاندیدان ولسی جرگه حذف شده‌اند.

رهبری کمیسیون ویژه را رئیس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به دوش دارد و اعضای آن، نماینده‌گان وزارت امور داخله، وزارت دفاع ملی، ریاست عمومی امنیت ملی و اداره ارگان‌های محلی استند.

مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند روند تصمیم گیری در باره متباقی شکایات ادامه دارد و تا پایان هفته آینده لیست نهایی را به کمیسیون مستقل انتخابات خواهند سپرد و به گفته آنان کمیسیون مستقل انتخابات لیست نهایی را اعلان خواهد کرد.

پیش از این شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی تاکید داشتند که پروسه حذف نامزدان احتمالی از لیست نهایی باید سیاسی نباشد.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی اطمینان می‌دهد که تصمیم گیری در باره این افراد براساس اسناد موثق اتخاذ شده و خواهد شد.

در همین حال اکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیده‌بان شفافیت افغانستان در یک نشست خبری از بیرون کشیدن نام افراد متهم به فساد از لیست نامزدان ولسی جرگه پشتیبانی کرد.

وی گفت تعدادی از اعضای کنونی و نامزدان ولسی جرگه در غصب زمین، جرایم جنایی، قاچاق مواد مخدر، فساد و داشتن افراد مسلح غیر مسئول دخیل اند و باید همه از لیست نهایی حذف شوند.

سید اکرام افضلی
سید اکرام افضلی

او افزود:

"ما اگر می‌خواهیم که پارلمان کارا و موثر که نقش حیاتی در ساختن یک دولت پاسخگو دارد، هیچ راه دیگر بدون کنار زدن افراد مفسد و زورگو نداریم، تشویش ما اینست اگر این افراد مفسد در پارلمان راه پیدا کنند دموکراسی به مسخره گرفته خواهد شد."

آقای افضلی می گوید که مردم از معامله گری‌های برخی نماینده‌گان ولسی جرگه به ستوه آمده‌اند و خواستار تطبیق قانون اند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG