لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

هاشمی: کمیسیون شکایات انتخاباتی لیست نهایی نامزدان ولسی جرگه را تا فردا بفرستد


کمیسیون مستقل انتخابات از کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهد تا لیست نهایی نامزدان ولسی جرگه را تا فردا برای اعلان به آنان بفرستد.

بر اساس تقویم انتخابات ولسی جرگه افغانستان قرار بر این بود تا لیست نهایی نامزدان این انتخابات امروز دوازدهم اسد از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلان شود.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون انتخابات روز جمعه به رادیو آزادی گفت، کمیسیون شکایات انتخاباتی باید دو روز قبل لیست نهایی را برای اعلان به آنان می فرستاد.

آقای هاشمی از کمیسیون شکایات انتخاباتی می خواهد تا لیست یاد شده را تا فردا به آنان بفرستد.

حفیظ الله هاشمی
حفیظ الله هاشمی

او افزود:

"امیدوار هستم که لیست فردا برای ما برسد، اگر فردا برسد یک روز بعدش لیست را در یک کنفرانس علنی اعلان خواهیم کرد."

بر اساس قانون انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات لیست ابتدایی را به کمیسیون شکایات می‌فرستد و کمیسیون شکایات پس از بررسی‌ها این لیست را نهایی می‌سازد.

آنچه در تقویم انتخابات درج شده لیست ابتدایی باید در هفتم سرطان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به کمیسیون شکایات می رسید اما عزیزالله آریایی رئیس این کمیسیون روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست خبری به رسانه‌ها گفته است، کمیسیون مستقل انتخابات با چند روز تاخیر لیست ابتدایی را اعلان کرد.

به گفته آریایی، رسیده‌گی به شکایات زمان گیر بوده و در هفته پیش رو این لیست برای اعلان به کمیسیون انتخابات فرستاده خواهد شد.

بر اساس تقویم انتخابات قرار است انتخابات ولسی جرگه در ۲۸ میزان سال روان هجری شمسی برگزار شود.

در همین حال برخی نهادهای ناظر انتخابات، کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی را به نقض تقویم انتخاباتی متهم می‌کنند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» روز جمعه به رادیو آزادی گفت، پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات این تقویم را در زمان اعلان لیست ابتدایی نقض کرده‌است.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"این ها «کمیسیون انتخابات» به شکل تدریجی لیست ابتدایی را اعلان کردند، طبیعی است که روی دریافت و بررسی شکایات تاثیر داشت، حالا که کار کمیسیون شکایات انتخاباتی است به دلیل این‌که لیست به وقت و زمان برای شان شریک نیست این ها هم با چنین مشکل روبه‌رو شده اند."

آقای رشید می افزاید، تقویم انتخاباتی مشکلات خود را دارد و باید پیش از این تعدیل می شد.

به گفته وی، احتمالا در مراحل بعدی انتخابات نیز این تقویم نقض شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG