لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

فایز: نام ۲۵ نامزد احتمالی ولسی جرگه از لیست حذف شده‌است


کمیسیون اختصاصی رسیده‌گی به شکایات علیه نامزدان احتمالی متهم به داشتن افراد مسلح غیر مسئول نام ۲۵ نامزد احتمالی را از لیست حذف کرد.

یک عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، کمیسیون اختصاصی متشکل از برخی نهاد‌های دولتی و کمیسیون شکایات انتخاباتی که سرگرم بررسی شکایات علیه نامزدان احتمالی متهم به داشتن افراد مسلح غیر مسئول بود، شب گذشته کارش را به پایان رسانید.

عبدالبصیر فایز روز جمعه به رادیو آزادی گفت، کمیسیون اختصاصی یاد شده پس از بررسی کامل ۲۳۰ شکایت، ۲۵ نامزد احتمالی ولسی جرگه را به اتهام داشتن افراد مسلح غیر مسئول از لیست حذف کرد.

عبدالبصیر فایز
عبدالبصیر فایز

به گفته وی، برای ۷ نامزد احتمالی دیگر توصیه شده و همچنان ۲۷ نامزد احتمالی دیگر ولسی جرگه اخطار دریافت کرده‌اند که اگر داشتن افراد مسلح غیر مسئول نزد‌شان ثابت شود از لیست نهایی حذف خواهند شد.

اما به گفته وی، ۲۵ نامزد حذف شده می‌توانند امروز و فردا اعتراض‌های‌ شان‌را به کمیسیون شکایات انتخاباتی بسپارند.

او افزود:

"امروز و فردا شنبه برای‌شان وقت داده شده تا اگر در مورد این فیصله اعتراض داشته باشند می توانند در کمیسیون شکایات درج کنند و تصمیم نهایی از سوی کمیسیون شکایات گرفته خواهد شد."

آقای فایز از افراد حذف شده نام نمی‌برد و اما سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز جمعه به رادیو آزادی گفت، در زمان اعلان لیست نهایی، نام افراد حذف شده مشخص خواهند شد.

این در حالی است که پیش از این بار‌ها از برخی اعضای ولسی جرگه انتقاد شده که افراد مسلح غیر مسئول دارند.

به همین منظور کمیسیون شکایات انتخابات یکجا با حکومت افغانستان کمیسیون اختصاصی را تشکیل داد تا به این شکایت‌ها رسیده‌گی شود.

رهبری کمیسیون ویژه را رئیس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به دوش دارد و اعضای آن، نماینده‌گان وزارت امور داخله، وزارت دفاع ملی، ریاست عمومی امنیت ملی و اداره مستقل ارگان‌های محلی استند.

هرچند بر اساس تقویم انتخاباتی، امروز دوازدهم اسد باید لیست نهایی کاندیدا‌های ولسی جرگه اعلان می شد اما به گفته مسئولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی، به دلیل زمان گیر بودن روند بررسی شکایات ممکن در جریان هفته جاری لیست نامزدان انتخابات پیش رو نهایی شود.

در همین حال برخی اعضای شورای ملی از اقدام کمیسیون اختصاصی استقبال می‌کنند.

محمد فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه روز جمعه به رادیو آزادی گفت، کمیسیون شکایات انتخاباتی بدون در نظرداشت مصلحت‌های سیاسی و سلیقوی باید تصمیم نهایی را در این باره بگیرد.

تعداد افرادی هستند که به جرایم و غصب زمین دخیل اند
تعداد افرادی هستند که به جرایم و غصب زمین دخیل اند

​او افزود:

"تعداد افرادی هستند که به جرایم و غصب زمین دخیل اند، توقع مردم از کمیسیون شکایات این است که بی‌طرفانه این مسایل را بررسی کند."

این در حالی است که در کنار بررسی ۲۳۰ شکایت از سوی کمیسیون اختصاصی، کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز حدود ۵۰۰ شکایت در باره نامزدان احتمالی دریافت کرده است.

عبدالبصیر فایز عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی روز جمعه به رادیو آزادی گفت، از میان ۵۰۰ شکایت بسیاری موارد آن رسیدگی شده و احتمالا تا دو روز دیگر این روند به پایان برسد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG