لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر: شمار اطفال معتاد به مواد مخدر افزایش یافته است


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان از افزایش شمار اطفال معتاد به مواد مخدر در این کشور خبر میدهد.

هر چند از سال "۲۰۱۵" میلادی به اینسو سروی رسمی به هدف مشخص ساختن شمار معتادین مواد مخدر در افغانستان انجام نشده، اما وزارت مبارزه علیه مواد مخدر با ارزیابی سطح مراجعه معتادین به مراکز تداوی دریافته است که تعداد اطفال معتاد به مواد مخدر چند برابر افزایش یافته است.

ناصر شریفی رئیس کاهش تقاضای وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در صحبت با رادیو آزادی گفت، در عموم تعداد معتادین مواد مخدر در مقایسه به سال های گذشته در افغانستان افزایش یافته، اما مشخصاً تعداد اطفال معتاد با گذشت هر ماه رو به افزایش است.

یکی از اطفال معتاد در افغانستان
یکی از اطفال معتاد در افغانستان

او افزود:

"سطح اعتیاد به طور عمومی بلند رفته است. چند کتگوری از اطفال وجود دارد که آنان به مواد مخدر معتاد اند. یک کتگوری اطفالی اند که والدین شان معتاد اند و آنان نیز به شکل غیر مستقیم معتاد می شوند، کتگوی دیگر اطفال اند که به گونه غیر مستقیم معتاد شده اند و وقتی بزرگ شوند به استعمال کننده‌گان اصلی مبُدل می‌شوند و کتگوری سوم اطفال اند که در ابتدأ از دخانیات استفاده می‌کنند و بعداً به مخدرات رو می‌آورند و تعداد این گونه اطفال در مراکز تداوی بیشتر شده‌است."

آقای شریفی عدم آگاهی از اضرار مواد مخدر و دخانیات، دسترسی آسان به مواد مخدر و تشویق اطفال از سوی گروه‌های مافیایی را علت رو آوردن اطفال به مواد مخدر می‌داند.

دسترسی آسان به مواد مخدر و تشویق اطفال از سوی گروه‌های مافیایی را علت رو آوردن اطفال به مواد مخدر می‌داند.

به اساس ارزیابی‌های مشترک وزارت صحت عامه افغانستان و اداره مبارزه علیه مواد مخدر و تنفیذ قانون ایالات متحده امریکا که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شده بود، یک صد هزار طفل در افغانستان عملاً به مواد مخدر معتاد اند، اما تعداد اطفالی که در هنگام معاینات اثرات مثبت استفاده از مواد مخدر در وجود شان تثبیت شده، بیشتر از این ‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کنار کار شاقه و قاچاق اطفال، اعتیاد آنان به مواد مخدر را نیز نگران کننده می‌داند و می‌گوید که به اساس استراتژی اطفال آسیب پذیر، اطفال معتاد در کتگوری کودکان در معرض خطر به شمار می‌روند.

نجیب الله ببرکزی رئیس عمومی حمایت از حقوق اطفال در کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، اطفال افغان حتی در محل کار و مکتب نیز از خطر اعتیاد به مواد مخدر مصئون نیستند.

او افزود:

"یکی از نگرانی‌های کمیسیون حقوق بشر همین است که تعداد اطفال معتاد در افغانستان بیشتر شده و تعداد معتادین زیر سن در شهرها زیادتر شده‌است. تعداد اطفال کارگر که دورتر از خانه از یک ولایت به ولایت دیگر می روند، جاهای بود و باش این اطفال در سرای ها، ورکشاپ ها و اپارتمان های که (۱۵) تا (۲۰) طفل یکجا بود و باش می کنند، خطر معتاد شدن آنان بیشتر است و ما از آن نگران هستیم که بعداً از آنان بهره برداری های فزیکی و جنسی نیز صورت می‌گیرد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت افغانستان میخواهد تا به تعهداتی که در کنوانسیون بین المللی حقوق اطفال امضا کرده پابند بماند و در کنار سایر تهدیداتی که متوجه اطفال افغان است، جلو مرگ تدریجی اطفال ناشی از استفاده از مواد مخدر را نیز بگیرد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG