لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

نگرانی‌ها در پیوند به وضعیت امنیتی ننگرهار و اقدامات حکومت درین زمینه!


ازدياد ناامنى در ولايت ننگرهار حکومت افغانستان را وا داشت که به جلال آباد مرکز اين ولايت نيروهاى تازه نفس اردوى ملى را اعزام کند.

در عين حال براى انجام تالاشى‌هاى خاص، امروز جمعه يک قطعه خاص پوليس نيز وارد شهر جلال آباد شد.

اما شمارى از فعالان مدنى و اعضاى شوراى ولايتى اين ولايت، براى حل دايمى مشکلات ناامنى، اين اقدامات را کافى نمى‌دانند.

اين در حاليست که يک عضو برجسته طالبان مسلح از عمليات گسترده عليه گروه داعش خبر داده است.

اما وزارت دفاع افغانستان مي‌گويد مبارزه عليه داعش و دیگر گروه هاى تروريستي وظيفه نيروهاى افغان است، نه گروه هاى دهشت افگن.

ارشاد رغاند يک فعال سياسى و نويسنده از ننگرهار ميگويد اين اعلان طالبان در حقيقت يک حرکت تاکتيکى است:

"در وضعيتى که حکومت اقداماتش عليه گروه داعش را سرعت بخشيده و متحدان بين المللى آن نيز توجه شانرا به عمليات نظامى عليه گروه داعش متمرکز ساخته اند در چنين وضعيت طالبان مسلح مى خواهند از خساراتى که از سوى دولت و نيروهاى حامى دولت به گروه داعش وارد مى شود به نفع خود امتياز بگيرند."

سهراب قادرى يک عضو شوراى ولايتي ننگرهار به راديوى آزادى گفته است در کنار چند ساحه، ولسوالى هاى هسکه مينه و اچين بطور کامل در کنترول گروه داعش قرار دارند.​

شريف اله ناصرى يک فعال مدنى در جلال اباد در يک کنفرانس خبرى گفت، ناامنى هاى اخير در ننگرهار ادارت تعليمى را از فعاليت باز مانده است.

او افزود:

"اداره ولايتى نتوانسته که به مردم امنيت تامين کند. وکلاى شوراى ولايتى خاموشى اختيار کرده و وکلا در شوراى ملى بى تفاوت اند. ننگرهار از داشتن يک رهبرى محروم است. مکاتب، پوهنتونها، ادارت دگر تعليمى، صحى، دولتى و غيردولتى با تهديد مواجه اند. اين وضعيت قابل تحمل نيست."

سه شنبه گذشته رياست مهاجرين و عودت کننده‌گان ننگرهار شاهد يک حمله گروهى بود.

يکشنبه گذشته در شهر جلال آباد بر يک مرکز تربيوى قابله ها حمله صورت گرفت.

به تاريخ ١٠ سرطان يک حمله بمى در جلال آباد نزديک به ٢٠ تن را به قتل رسانيد که بيشتر کشته شده‌ها سران هندوها و سکهـ ها بودند.

به‌تاريخ ٢٠ سرطان بر مديريت شهرى رياست معارف در جلال آباد هم حمله شده بود که تلفاتى در پى‌داشت.

نور اغا ځواک فعال مدنى مي‌گويد، با در نظرداشت ازدياد حملات، اگر اقدام به موقع صورت نگيرد ننگرهار با خطر سقوط مواجه مى‌شود.

او افزود:

"ما از حکومت وحدت ملى جداً تقاضا مى کنيم که به وضعيت امنيتي ننگرهار توجه جدى کند، ورنه ننگرهار با خطر سقوط مواجه خواهد شد و شعله هاى آتش آن تا کابل خواهد رسيد."

ازدياد حملات و حادثات ناامنى که مسئوليت شمارى از آنها را گروه داعش به دوش گرفته است در داخل و خارج از افغانستان عکس العمل هاى را در پى‌داشته است.

ننگرهار از ولاياتى است که گروه موسوم به دولت اسلامى يا داعش از چندين سال در آن تحرکات داشته است.

عطا الله خوگيانى سخنگوى والى ننگرهار مى‌گويد، براى حل موقتى مسايل ناامنى درين ولايت، اقداماتى صورت گرفته است.

عطاالله خوگیانی
عطاالله خوگیانی

او افزود:

"براى کنترول وضعيت در نقاط مختلف براى مدت کوتاه، نيرو هاى اردوى ملى در کنار دیگر نيروها گماشته شده‌اند. الى پلان‌هاى آينده اين نيروها موثريت خواهند داشت. براى تالاشى‌هاى خاص نيز يک قطعه خاص پوليس به اين ولايت اعزام شد."

درين اوآخر يک هيئت دولتى اعزامى به ننگرهار نيز در مورد وضعيت امنيتي اين ولايت ابراز نگرانى کرده بود.

اين هيئت با برگشت دوباره به کابل به‌تاريخ اول اسد گفته بود، تغييرات در اداره ولايتی ننگرهار نيز با بهتر شدن وضعيت کمک نکرده‌است.

عبدالحى آخندزاده يک عضو اين هيئت گفته بود که نسبت به سابق فعاليت‌هاى گروه طالبان و داعش در ننگرهار ٨٠ فيصد افزايش يافته است.

اما شمارى از فعالان و اعضاى شوراى ولايتى مي‌گويند در ناامنى‌هاى ننگرهار شمارى از افراد زورمند نيز دست دارند که خود را بلندتر از قانون مى‌دانند.

XS
SM
MD
LG