لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

ویسا: برای مردم اولویت‌ها چیست؟


روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب و سرمقاله‌های شانرا در باره موضوعات مختلف اختصاص داده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که برای مردم اولویت‌ها چیست؟

در سرمقاله آمده‌است که برخی چهره‌ها انتخابات شفاف را یگانه راه حل مشکلات افغانستان می‌دانند، برخی دیگر صلح را آرمان بزرگ مردم و ضرورت مهم می‌دانند اما برخی دیگر فساد و رشوه را مادر چالش‌ها در کشور می‌خوانند.

به باور سرمقاله نویس در واقعیت این همه اولویت‌های ماست و آرمان‌های بزرگ است و برای آینده روشن موارد اساسی است.

اما به باور روزنامه برای این همه دو نقطه باید محور تلاش‌ها باشد نخست روحیه وحدت ملی در میان مردم باید زنده شود و دوم بجای اتکا به بیگانه‌ها غرور خود را تقویه باید کرد.

مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش در باره انتخابات می‌نویسد.

روزنامه می‌نویسد کمیسیون شکایات انتخاباتی بگونه رسمی لیست نهایی کاندیدان را اعلان نکرده اما برخی رسانه‌ها گزارش‌های منتشر کردند که برخی نامزدان از این لیست حذف شده برخی‌ها اخطار جدی و برخی‌ها اخطار عادی گرفته‌اند.

به باور سرمقاله نویس، در نام‌های اعلان شده بیشتر مخالفین سیاسی حکومت شامل اند و طوری معلوم می‌شود که گام‌های نخستین سیاسی برداشته شده‌اند.

در سرمقاله آمده‌است که کمیسیون شکایات انتخاباتی وظیفه دارد تا شکایات در باره نامزدان را بررسی کند و به گفته روزنامه، کمیسیون باید از هر گونه تعصبات قومی، زبانی، سمتی و برخورد سیاسی به دور باشد و نگذارد بازی‌های سیاسی بالای انتخابات سایه افگند.

انیس

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله‌اش در باره گفتگو‌های صلح میان مقامات امریکایی و نماینده‌گان طالبان نوشته‌است.

انیس می‌نویسد که این موضوع حالا در سرخط خبری رسانه‌های منطقه و جهان قرار دارد.

در سرمقاله آمده‌است که به تازه‌گی روزنامه پاکستانی امت در این باره نوشته که امریکا و پاکستان حالا به این نتیجه رسیده‌اند که در ماه آینده در ترکیه، قطر یا عربستان سعودی به نماینده‌گی از طالبان گفتگو خواهند کرد.

اما انیس تأکید می‌کند هر کشوری‌که در باره صلح افغانستان با جناح دیگر گفتگو می‌کند باید حکومت افغانستان موجود باشد و گفتگو به رهبری افغان‌ها صورت گیرد.

زیرا به باور سرمقاله نویس اگر چنین نباشد حاکمیت ملی افغانستان تحت سؤال خواهد رفت.

دنیا

روزنامه مستقل دنیا در سرمقاله‌اش به فساد و رشوه پرداخته‌است.

روزنامه می‌نویسد که یک سروی تازه دیدبان شفافیت افغانستان نشان می‌دهد که فساد در کشور ۵۰ درصد افزایش یافته‌است.

در سرمقاله آمده‌است که از موجودیت فساد در کشور انکار نمی‌شود زیرا این پدیده شوم از گذشته به این‌سو موجود بوده‌است اما به گفته سرمقاله نویس این‌که فساد در مقایسه با گذشته افزایش یافته این موضوع نگران کننده‌است.

XS
SM
MD
LG