لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

از جمع ۱۴۱ کاندید حذف شده از لیست ابتدایی ۱۰۴ تن دوباره شامل لیست شدند


از جمع ۱۴۱ تن که از لیست ابتدایی کاندیدان حذف شده بودند ۱۰۴ تن‌شان توانستند دوباره به لیست نهایی نامزدان راه یابند.

عبدالبصیر فایز عضو و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که شکایات این افراد بررسی گردید و لیست نام‌های‌شان به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده می‌شود.

به گفته وی شماری از این افراد به علت مشکل در اسناد‌ شان نتوانستند که به فهرست نهایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه راه یابند.

وی گفت:

"بعد از ختم مراحل رسیده‌گی و تصمیم‌گیری کمیسیون، امروز اعتراضات نهایی گردید از جمع ۱۳۴ تن که شکایات درج کرده بودند، ۱۰۴ تن‌شان به لیست نهایی راه یافتند و از ۳۰ تن‌شان اعتراضات‌شان غیر موجه خوانده شد و از سوی کمیسیون شکایات رد گردیدند."

کمیسیون مستقل انتخابات در مجموع ۱۴۱ تن را از لیست ابتدایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه حذف کرده بود که از این جمله ۱۳۴ تن‌شان به کمیسیون شکایات انتخاباتی عارض شده بودند.

تذکره‌های تکراری، مشکل در اسناد فزیکی و برخی مسایل دیگر از عوامل عمده حذف نام این افراد از لیست ابتدایی کاندیدان احتمالی خوانده شده بود.

در این حال یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا یا مؤسسه انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان می‌گوید که کارهای هر دو کمیسیون از نظر آنان بگونه لازم شفاف نبوده‌است.

آقای رشید در مورد راه‌یابی این افراد به لیست نهایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت:

یوسف رشید
یوسف رشید

"ما در آن زمان نیز ابراز نگرانی کردیم و گفتیم که ممکن در کار‌های‌شان نا رسایی‌ها وجود داشته باشد، حالا که کمیسیون شکایات نام‌های این افراد را دوباره شامل لیست ساخته، نشست‌های این کمیسون علنی نبود اما ایجاب می‌کرد که شکایات آنان مطابق قانون به شکل علنی بررسی می‌شد."

در عین حال کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که تا اخیر هفته جاری شکایات در مورد کاندیدان از سوی این کمیسیون تکمیل گردیده و لیست نهایی به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده خواهد شد.

تا هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کاندیدان که در خصوص آنان شکایات ثبت شده از لیست نهایی کاندیدان حذف خواهند شد، اما نشر گزارش‌ها از حذف نام‌های برخی از این نامزدان احتمالی در چند روز اخیر اعتراض‌های را در پی داشته‌است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG