لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

انیس: آتش‌بس برای مدت اندک هم تأثیر مثبت بجا می‌گذارد


برخی از روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات سیاسی، نظامی و اجتماعی پرداخته‌اند و در سرمقاله‌‌های شان بیشتر روی آتش‌بس در جریان عید قربان تمرکز نموده‌اند.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط نوشته که رئیس جمهور غنی در تلاش است تا امید افغانان را که همان آتش‌بس می‌باشد در جریان روز‌های عید محقق سازد.

در ادامه نوشته شده که این بار تصمیم آتش‌بس به دفتر سیاسی طالبان در قطر بسته‌گی دارد و آنچنان که بخواهند در مورد تصمیم می‌گیرند.

نویسنده اضافه نموده که دفتر سیاسی طالبان در قطر بعد از گذشت ۵ سال با دشمن نظامی‌شان که ایالات متحدۀ امریکا است، مصروف گفتگو هستند و روی این بحث می‌نمایند که افغانان ارزش آتش‌بس را دارند یا در جریان روز‌های عید هم‌چنان باید قربانی بدهند و کشته و زخمی شوند.

در مطلب گفته شده که مقامات در کابل امیدوار اند که با در نظرداشت پیشرفت‌های که در روند صلح به وجود آمده، آتش‌بس در روزهای عید سر آغاز یک خوشی بزرگ برای مردم افغانستان خواهد بود و خدواند متعال قربانی افغانان را در عید قربان قبول درگاهش قرار بدهد و بالای این مردم رحم کند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در مورد آتش‌بس احتمالی در جریان عید قربان نوشته و گفته شده که اگر آتش‌بس برای مدت اندک هم باشد تأثیر مثبت بجا می‌گذارد و شورای عالی صلح می‌تواند از این فرصت استفاده نماید و با بزرگان طالبان صحبت نماید و آنان را به گفتگو‌های بین‌الافغانی دعوت نماید.

به باور سرمقاله نویس، در جریان آتش‌بس عید فطر حضور طالبان در شهرها این موضوع را به اثبات رسانید که آنان نیز از جنگ خسته شده‌اند.

روزنامه این را هم نوشته که در صورت آتش‌بس در جریان عید قربان باید نیروی‌های امنیتی و کشفی و دفاعی تمرکز‌ شان را بیشتر سازند و مراقب اوضاع باشند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر در یک مطلب‌اش روی مبارزه با فساد و صدور حکم دستگیری ۱۰۰ تن از اشخاصی‌که به فساد متهم هستند، تبصره نموده‌است.

روزنامه از قول دیده‌بان شفافیت افغانستان نوشته که این اشخاص شامل اعضای شورای ملی، مقامات حکومتی و زورمندان می‌باشند.

در ادامه از قول همین نهاد گفته شده که نیروی‌های تنفیذ قانون تا هنور نتوانسته اند تا این اشخاص را دستگیر نمایند و این پرو سه را آغاز کنند.

روزنامه نوشته که در بین آنان اشخاصی هم هستند که محکمه بالای آنان حکم صادر نموده، ولی هنوز هم آزادانه گشت‌وگذار می‌نمایند.

نویسنده نوشته که تعدادی زیادی از دوسیه‌های فساد در مرکز عدلی و قضایی موجود اند و بر اساس گفته سرمفتش ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان، حکومت افغانستان اراده سیاسی برای مبارزه با فساد را ندارد.

XS
SM
MD
LG