لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

وزیر خارجه امریکا: قصر سفید امروز جزئیات تحریم‌ها بر ایران را اعلان خواهد کرد


مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا بعد از ختم اجلاس در سنگاپور، در راه بازگشت به واشنگتن به خبرنگاران گفت، قصر سفید ششم اگست جزئیات تحریم‌ها بر ایران را اعلان خواهد کرد.

بعد از خارج شدن دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران، این تحریم‌ها دوباره بر ایران وضع می‌شوند.

مقامات امریکایی می‌گویند، به مثابه بخشی از این تحریم‌ها، سر از هفتم اگست ایران دیگر نخواهد توانست که دالر امریکایی را خریداری کند.

به‌گفته مقامات این تحریم‌ها همچنان صنایع ایران به‌شمول صادرات قالین این کشور را هدف قرار می‌دهد.

نمای تهران پایتخت ایران
نمای تهران پایتخت ایران

هانا کاویانی گزارشگر بخش فردای رادیو آزادی با اشاره به عرصه‌های که هدف بسته نخست تحریم‌های ایالات متحده امریکا قرار دارند، می‌گوید:

"این تحریم‌ها که پیشتر در دوران ریاست جمهوری بارک اوباما و پیش از توافق اتمی اجرا می‌شد، بخش‌های متعدد را هدف می‌گیرد، از دسترسی ایران به دالر تا تجارت طلا، خرید و دسترسی به برخی فلزات چون المونیوم و فولاد و همچنان از پایان پانزدهم اسد، تحریم مبادله و خرید و فروش ریال و همچنان تحریم دیگر که بازار ایران شاهد آن خواهد بود، بخش موتر سازی ایران است."

هانا کاویانی می‌گوید، برخی مجوزهای دولت امریکا در عرصه تجارت با ایران لغو می‌شوند.

او افزود:

"در همین حال برخی مجوزهای که دولت امریکا با دستیابی به برجام (توافق‌نامه اتمی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران) صادر کرده بود، بعد از پانزدهم اسد بی‌اثر می‌شوند، از آن جمله مجوز واردات اجناس ایرانی، فرش و مواد خوراکی به امریکا و همچنان خرید طیارات مسافربری و پرزه‌جات آن‌ها که مجوز دوم از دستاورد های مهم برجام برای تهران محسوب می‌شد."

بسته دوم تحریم‌های ایالات متحده امریکا بر ایران در اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی دوباره وضع خواهد شد و سکتورهای نفت و بانکی این کشور را هدف قرار می‌دهد.

با هراس از وضع دوباره تحریم‌های ایالات متحده امریکا بر تهران، اقتصاد ایران در چند ماه اخیر به سرعت رو به وخامت نهاده، ارزش واحد پولی این کشور کاهش یافته و به خاطر مشکلات اقتصادی، باعث تظاهرات مردم در شهرهای مختلف این کشور شده است.

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته است، مردم ایران از این‌که رهبری آن‌ها نتوانسته است، وعده‌های اقتصادی‌شان را عملی کنند، ناخوشنود اند.

مایک پامپیو
مایک پامپیو

تلویزیون ایران پنجم اگست گزارش داد که حکومت این کشور به خاطر جلوگیری از سقوط ریال، قواعد تبادله اسعار خارجی خود را سهل‌تر می‌سازد.

از ماه اپریل سال جاری تا اکنون ارزش ریال ایرانی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG