لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۰

خواست گروه دادخواهی و محافظت از افراد ملکی در هرات از حکومت افغانستان!


شماری از اعضای گروه دادخواهی و محافظت از افراد ملکی در ولایت هرات می‌گویند، طرف‌های درگیر جنگ به زنده‌گی افراد ملکی احترام قایل نمی‌شوند و مخالفان مسلح دولت هدفمندانه غیر نظامیان را هدف قرار می‌دهند.

حملات تروریستی اخیر در بخش‌های از افغانستان، نگرانی‌های زیادی را در سراسر این کشور به همراه داشته است.

شماری از اعضای گروه دادخواهی و محافظت از افراد ملکی و فعالان مدنی در نشست خبری در ولایت هرات این حملات تروریستی را نگران کننده می‌خوانند و تأکید دارند که طرف‌های درگیر جنگ به زنده‌گی مردم ملکی احترام قایل نیستند.

سید اشرف سادات مسئول گروه دادخواهی و محافظت از افراد ملکی در هرات می‌گوید، در برخی موارد افراد ملکی هدفمندانه از سوی مخالفان مسلح دولت افغانستان آماج قرار می‌گیرند و این مسئله جنایت جنگی است.

متأسفانه رویدادهای خونین اخیر زمینه‌ساز کشمکش‌های بیشتر در کشور گردیده‌است.

او افزود:

"چند مورد تکان دهنده در روزهای اخیر داشتم از جمله انفجار موتر ۴۰۰ شرکت مسافر بری احمدشاه ابدالی در مسیر شاهراه هرات-کندهار، حمله بر مستقبلین بازگشت معاون اول ریاست جمهوری از ترکیه، حمله بر یکی از مساجد در شهر گردیز و حملات گروهی در شهر جلال‌آباد."

گروه دادخواهی و محافظت از افراد ملکی که متشکل از نهادهای مدنی و حقوق بشری است از حکومت افغانستان می‌خواهد که برای تأمین امنیت شهروندان و جلوگیری از حملات تروریستی خونین تلاش کند.

بهزاد حکاک مسئول بخش نظارت بر نیرو های امنیتی و دفاعی کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات می‌گوید، این کمیسیون به شدت نگران تلفات افراد ملکی در افغانستان است و طرف‌های درگیر باید موازین حقوق بشری را در جریان نبردها رعایت کنند.

او افزود:

"کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات نگرانی شدید خود را در این مورد اعلام می‌کند و از طرف‌های درگیر می‌خواهد که مانع تلفات افراد ملکی شوند و از دولت افغانستان می‌خواهیم که عاملان این قضایا را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند تا مورد محاکمه قرار گیرند."

اما مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند، نیرو های امنیتی برای جلوگیری از وارد شدن تلفات به افراد ملکی در جریان نبردها به خصوص حملات هوایی، تدابیر جدی دارند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، دلیل افزایش تلفات افراد ملکی، استفاده از غیر نظامیان به‌عنوان سپر انسانی از سوی مخالفان مسلح دولت است.

گروه دادخواهی و محافظت از افراد ملکی در ولایت هرات می‌گوید، یک گزارش دفتر سازمان ملل‌متحد در افغانستان یا یوناما نشان می‌دهد که در جریان شش ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی، تلفات افراد ملکی در این کشور افزایش یافته است.

در این گزارش آمده‌است که در این مدت، نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ تن در جریان جنگ و حملات تروریستی در افغانستان کشته شده‌اند و بیش از سه هزار و ۴۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

او افزود:

"متأسفانه ما گاهگاهی در بعضی حملات شاهد از بین رفتن افراد غیر نظامی هستیم، در خیلی از موارد مخالفان مسلح دولت از کلینیک‌ها، خانه‌های مسکونی و حتی از مردم به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، ولی با آن‌هم ما کوشش می‌کنیم که از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان جلوگیری شود."

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG