لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۱۰

اولین موج تحریم های نو امریکا علیه ایران رسماً آغاز شد


در حالی که و اشنگتن و تهران تهدیدها را علیه یکدیگر ادامه میدهند، اولین موج تحریم های نو امریکا علیه ایران رسماً آغاز شد.

اقدامات نو امریکا راه را برای دسترسی ایران به دالر امریکایی محدود ساخته و تجارت در بخش‌های مهم صناعتی ایران از جمله تولید موتر، طیاره، و قالین را محدود می‌سازد.

واشنگتن اظهار می‌دارد که تحرم امریکا علیه ایران فشارها را بر این کشور بیشتر ساخته و از زمانی که رئیس جمهور ترمپ در مورد خارج شدن از پیمان اتمی قدرت‌های بزرگ با ایران تصمیم گرفت نرخ ریال ایرانی نصف شده‌است.

رئیس جمهور امریکا ادعا می‌کند که موافقتنامه اتمی قدرت‌های بزرگ با ایران که در سال ۲۰۱۵ امضأ شد وحشتناک و یک جانبه بود و نمی تواند به هدف اساسی که جلوگیری از تولید اسلحه اتمی توسط ایران می باشد برسد.

اما رئیس جمهور امریکا یک بار دیگر پیشنهاد نمود که برای رسیدن به یک توافق بهتر با رهبران ایران مستقیماً مذاکره کند.

اما این پیشنهاد وی با سرعت از سوی رئیس جمهور ایران حسن روحانی رد شد و روحانی در تلویزیون ایران گفت که این پیشنهاد مفهوم ندارد.

او افزود:

"اگر یک کسی در برابری فردی که رقیبش است یا دشمنش است اگر از چاقو استفاده می کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد و می گوید میخواهیم با هم مذاکره کنیم و حرف بزنیم. پاسخ اینست که اول باید چاقویش را در بیاورد و چاقویش را در جیبش بگذاره و بیاید سر میز مذاکره و منطق مذاکره"

با وجود خروج امریکا از این پیمان روحانی اظهار داشت که ایران رعایت از این موافقتنامه را ادامه می‌دهد و برای معافیت از تحریم‌های دیگر امضأ کننده‌گان این موافقتنامه اتحادیه اروپا، روسیه، چین و دیگر شرکای تجارتی محدودیت در فعالیت‌های اتمی خود را ادامه خواهد داد.

ولسمشر روحاني
ولسمشر روحاني

فدیریکا موگیرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا هم گفته است برای دفاع از تجارت‌های اروپایی در برابر این تحریم‌ها تلاش می کنند و متتعهد اند که از سرمایه گذاران و تجار اروپایی که تجارت قانونی با ایران دارند دفاع کنند.

اما با وجود قوانین و اقدامات برای تشویق شرکت‌های اروپای در ساحه تجارت با ایران، صدها شرکت اروپایی و آسیایی خروج خود از بازار ایران را اعلان کرده‌اند.

در داخل ایران هم برگشت تحریم‌ها نا آرامی را دامن زده و در بسیار شهرهای ایران بخاطر، کاهش ارزش پول ایران، کمبود آب، بلند رفتن نرخ‌ها و ادعای موجودیت فساد در سیستم سیاسی تظاهرات برگذار شده‌است.

وزیر خارجه ایران تصدیق می کند که تحریم‌ها شاید در بخش اقتصادی به ایران نا راحتی ایجاد کند و ادعا نمود که این عمل ایرانی‌های عادی را به خطر مواجه می سازد.

بخش کنونی تحریم‌ها شبکه های تولید موتر، قالین، صادرات مواد خوراکی و واردات گرافیت، المونیوم، زغال، آهن و نرم افزار کمپیوتر را در بر می گیرد.

اما دور دوم آن که در پنج نومبر شروع می شود بر فروش نفت ایران تاثیر خواهد داشت که ماشین عمده حرکت اقتصادی این کشور می‌باشد.

بعضی از کشورهای خریدار نفت ایران از جمله چین، هند و ترکیه گفته اند که حاضر نیستند خرید نفت از ایران را کاملاً متوقف بسازند.

اما رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ در صفحه تویتر خود نوشته است آن کشورهای که با ایران تجارت می‌کنند، امریکا با آن‌ها تجارت نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG