لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

تعداد زیاد مهاجرین افغان از ایران و پاکستان به کشور برگشته اند


«آی. او. ام» یا سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید بیش از ۴۶۰ هزار مهاجر افغان که فاقد اسناد اند، در هشت ماه گذشته از ایران و پاکستان یا به‌طور داوطلبانه به کشور برگشته یا اخراج شده اند.

این اداره دیروز با نشر گزارش هفته‌وارش گفت، بخش اعظم این برگشت کننده‌گان یعنی ۴۴۲ هزار تن آن‌ها از ایران به افغانستان برگشته اند که دلیل عمدۀ آن، مشکلات جاری اقتصادی و سیاسی در ایران است که بازار کار را در آن کشور سخت متضرر ساخته است.

ارقامی که «آی. او. ام» یا سازمان بین‌المللی مهاجرت دیروز منتشر کرد نشان می‌دهد که در هشت ماه اول امسال شماری برگشت کننده‌گان افغان از ایران تقریباً مساوی با رقمی است که در تمام سال گذشته میلادی برگشته بودند.

در سال گذشته میلادی به طور کُلی ۴۵۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشور برگشته بودند.

مشکلات اقتصادی در ایران و کمرنگ شدن بازار کار در آن کشور مهاجرین افغان را وا داشته است تا به کشور برگردند.
مشکلات اقتصادی در ایران و کمرنگ شدن بازار کار در آن کشور مهاجرین افغان را وا داشته است تا به کشور برگردند.

وزارت مهاجرین افغانستان با تأیید این ارقام می‌گوید، اکثر این مهاجرین برگشته به کشور در ردیف آسیب پذیرترین برگشت کننده‌گان محسوب نشدهف ولی با انهم تلاش‌ها برای ایجاد فرصت‌های کاری به آنان جریان دارد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"این‌ها که از ایران برگشته اند تمام‌شان مجردین هستند که برای کار زیاد آسیب پذیر نیستند، به ایران رفته بودند و حال برگشته اند، ولی اگر در بین‌شان تعدادی آسیب پذیر باشند کمک‌های مختصری به آن‌ها صورت می‌گیرد."

افغان‌ها اکثراً در بازار غیر رسمی کار در ایران مشغول فعالیت اند، سکتوری که تقاضای کارگران در آن به دلیل تضعیف اقتصاد ایران در این اواخر به شدت کاهش یافته است و می‌تواند به زودی با وضع مجدد تحریم‌های امریکا بر ایران، بدتر شود.

سید حسین عالمي بلخي وزیر مهاجرین افغانستان
سید حسین عالمي بلخي وزیر مهاجرین افغانستان

در این حال اطاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است، تحریمات جدید امریکا بر ایران، تجارت میان افغانستان و ایران را متضرر خواهد ساخت.

داد و ستد تجارتی میان افغانستان و ایران سالانه به یک میلیارد و دوصد میلیون دالر می‌رسد.

افغانستان خود با مشکلات اقتصادی و سطح بلند بی‌کاری مواجه است.

افغانستان خود با مشکلات اقتصادی و سطح بلند بی‌کاری مواجه است.

​وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید در حال مذاکره با شماری از کشور ها مانند قطر و عربستان سعودی اند تا زمینۀ فرستادن شماری از افغان‌ها را به هدف جستجوی بازار قانونی کار، فراهم بسازند.

آقای بلخی می‌افزاید:

"ما مشغول مذاکرات با تعداد کشورها برای امضای تفاهمنامه‌ها هستیم که کارگر بر اساس تفاهمنامه فرستاده شود، با قطر تفاهمنامه امضا شده است، با عربستان سعودی، ایران و برخی کشور های دیگر مذاکره جریان دارد تا شماری از کارگران را بر اساس تقاضای بازار کار، به آن کشور ها اعزام کنیم."

افغانستان با اقتصاد ضعیف، نا امنی‌ها و حتی خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کند، پدیده‌هاییکه هزاران افغان را به مهاجرت به کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان واداشته است.

XS
SM
MD
LG